Nem mindegy, mit eszünk az autóvezetés előtt!

Egyáltalán nem mindegy, mit eszünk a nyári szabadságok idején a hosszú autóutak előtt és alatt. A nem megfelelő étel fogyasztása ugyanis álmosságot, fáradtságot és gyomorpanaszokat okozhat, s ezek rontják a koncentrálóképességet, ami jelentősen növeli egy baleset kockázatát. Ahogy a folyadékhiány is.

– Az autóvezetés során 1000–­1350 kalóriát égetünk el na­pon­­ta, ami hasonló a pihenés energiafelhasználásához. Emi­­att a sofőrnek nincs szüksé­­ge nagy mennyiség bevitelére, in­­kább korlátoznia kell az ét­­ke­zést napi 2000–2500 ki­lo­ka­­lóriára – figyelmeztet Mari Carmen López. A Seat orvosi központjának munkatársa hoz­­záteszi, ugyanakkor nem szabad üres gyomorral a kormányhoz ülni, mert a vércukorszint lecsökkenhet, és szédülés jelentkezhet. További nagy valószínűséggel jelentkező káros mellékhatás, hogy az éhség tovább csökkenti a vezető figyelmét, mert másra koncentrál.

A nagyobb étkezések álmosságot, hasi fájdalmakat, gyomorégést és felfúvódást okoz­hat­nak, és ezek a tünetek csök­­kentik a koncentrálóké­pességet. Kimutatták, hogy pél­­dául vacsora után a teljesít­mény 10 százalékkal csökken. A szakember azt javasolja, hogy vezetés közben álljunk meg gyakran, együnk kisebb mennyiségeket, és a főétkezés után sétáljunk 15 percet. És ha úgy érezzük, hogy elbóbiskolunk, álljunk félre, és aludjunk egy keveset, hogy kitisztuljon a fejünk. Már 15-20 perc is cso­­­dákat tud tenni, és többet érhet egy jó erős kávénál is. Az olajban sült, fűszeres ételek és mártások akadályozhatják a biztonságos vezetést, de a legjobb, ha elkerüljük a rizst, a babféléket és a tésztát is.

A sofőr figyelmét elvonja az evés is. Fotó: Karnok Csaba
A sofőr figyelmét elvonja az evés is.
Fotó: Karnok Csaba

Inni viszont kell, és erről na­gyon sokan hajlamosak megfeledkezni. Egy angol egyetem és az Európai Hidratációs Intézet közös tanulmánya szerint a nem megfelelő folyadékbevitelű vezetők hasonló hibákat követnek el, mint azok, akiknek a vérében 0,8 gramm/liter alkohol van, vagyis mintha megittak volna négy pohár bort. Erre is gondoljunk, amikor arról döntünk, tartsunk-e ivószüne­tet. A leggyakoribb hibák az önkéntelen sávelhagyás, a kései fé­kezés és a vállak lelazulása. A de­­­­hidratáció szédülést vagy hányást, súlyosabb esetben eszméletvesztést is okozhat. Ezért elengedhetetlen a folyadékfogyasztás minden megálláskor, különösen meleg idő­ben. A legjobb ilyenkor a víz, de lehet gyümölcslével vagy más üdítőitallal keverve is fogyasztani. – Néhány kávé vagy tea segítheti a figyelem fenntartását, de a túlzott koffeinfogyasztás idegességet okoz, az energiaitalok fogyasztása pe­­dig határozottan kerülendő – hangsúlyozza a szakember.
 

Enni vagy nem enni?

A legtöbb európai KRESZ nem kifejezetten tiltja a sofőrnek a menet közbeni evést, de az elvonhatja a figyelmet a vezetésről és korlátozhatja a mozgás szabadságát. A Leeds-i Egyetem tanulmánya szerint a reakcióidő étkezés közben akár 44 százalékkal is csökken. Spanyolországban például az evésen vagy iváson ért vezetőknek 200 euró bírságot kell fizetniük, Angliában 100 fontot, ráadásul ott még három pontot is levonnak tőlük. Ezért ajánlatos a pihenőhelyeken enni és inni.