Teszteltük a hazai piac legolcsóbb 7 személyes családi autóját

Teszt - Ha van modell, amelynek megdobta az értékesítési számait a családi autóvásárlási kedvezmény, akkor az a Dacia Lodgy. Technikailag nem az első a sorban, de tágas, funkcionális, és szinte mindenben hozza az elvárt minimumot.

Eddig is a jó ár/érték arányú au­­tók közé tartozott a Dacia Lodgy, a 2,5 millió forintos csa­­ládi kedvezménnyel még in­kább az lett. Ha valakinek most esik le, hogy jó vétel lenne, március előtt nem nagyon ül­­het bele. A szegedi Molnár Autóház tesztkocsijának is megvolt már a gazdája, így ki­­lométer és egyéb szempontokból is kímélő üzemmódban próbáltuk ki.

Azzal kezdtem, hogy kényelmesre állítottam magamnak a vezetőülést, majd magam mögé ültem, végül pedig a harmadik sorba. Leghátul is bőséges a láb- és fejtér, három üléssoros autóban ilyen tágasságra nem nagyon emlékszem. Egy megyehármas nagypályás fo­cicsapat – játékosedzővel és 3 cserével – simán elautózik két ilyen kocsival az idegenbeli mér­­kőzésre az első őszi fordulókban. És mindenki nyugodtan lehet 180-185 centi magas, egyedül a középső sor középső székére kell keresni egy keskenyebb vállú sporttársat.

A két leghátsó ülést a második sorra fel lehet hajtani, és így is meglehetősen tágas lesz a csomagtér. Míg hét személlyel mindössze 207 liter a tárhely, ennek majdnem több mint tíz­­szerese, 2,6 köbméter, ha csak ketten utazunk és kidobáljuk a többi ülést. Vagyis az iskolakezdés és az edzésre in­dulás között valamelyik szülő bátran vállalhat bő négy-, szűk hatórás munkát – mondjuk papírkéztörlő-szállítást.

A két leghátsó ülést a második sorra fel lehet hajtani, és így is meglehetősen tágas lesz a csomagtér. Fotó: Kuklis István
A két leghátsó ülést a második sorra fel lehet hajtani, és így is meglehetősen tágas lesz a csomagtér.
Fotó: Kuklis István

Az autó 4498 milliméteres hosszával az alsó-középkategória átlagát hozza, viszont egy centiméterrel keskenyebb, mint a Dacia Logan, 1751 milliméter – és 10 centivel ma­­ga­­sabb, 1680 milliméter. A tá­­gasságért és a funkcionalitásért cserébe persze van némi le­­kerekített doboz jellege a ka­­rosszériának, de ez legyen a legnagyobb baj. Belül pedig az látszik, hogy a márka nem csinál titkot abból, hogy a szerényebb lehetőségűek számára is kínál új autót. A burkolatok így persze döntően műanyagok, ami családi autónál előnyre is fordulhat a könnyebb tisztán tarthatósággal. Azon sem szabad csodálkozni, hogy a Renault által korábban alkalmazott, és ott kifutó félben lévő – cserébe bevált – megoldások köszönnek vissza a kapcsolókon és a műszerfalon. Kissé ret­­ró, hogy a raktérajtó évtizedekkel ezelőtti nyomógombbal nyílik, viszont jó magasra, esőben is kényelmesen lehet pe­­cázni alatta.

Ilyen kifutó darab egyebek között a tesztautóban szolgá­­ló négyhengeres, 1,6 literes 102 lóerős szívó benzinmotor, a maga 156 Nm-es maximális nyomatékával. Sportosnak nem mondható, de a 130-as sztrá­­datempót szépen hozza – végsebessége 170 – a 3500-as percenkénti motorfordulat mellett. Jó, ilyenkor már megjön a szél- és némi futóműzaj is, de egyik sem veszélyes. Ez a motor és a szívótechnika már nem is igazán rendelhető, jövőre az új, Renault-Mercedes közös fejlesztésű 1,33 literes, turbómotorral lesz csak elérhető a Lodgy.

Felépítéséből adódóan nem ez volt a legstabilabb tesztautó, amiben mostanában ültem, de meglepően jól viseli a forszírozott kanyartempót is. Vagyis nem akar kisodródni, felborulni a nagyobb sebesség­gel kezdett körforgalomban sem, igaz, a viszonylag hamar “megérkező” gumihang akaratlanul is óvatosabbá teszi a vezetőt. És ő is visszaveszi, ha az elektronika véletlenül nem tenné – de teszi.
 

Ennyiért?

Van Lodgy 3 millió forintért, a hétszemélyes változat belépőára 3,5 millió. A legmagasabb, Techroad felszereltségi szinten a 115 lóerős dízelmotorral már 4,9 millió forintról lehet hozzárendelni a már nem olyan sokféle extrát. A szegedi szalonban az utolsó 10-15 megrendelt autó átlagára eléri az 5 millió forintot, ami nem csoda, fél áron szinte minden plusz megéri. Szinte mindenki kér bele tolatókamerát, alufelnit, klímát, ülésfűtést, bővített térképű navigációt, hátsó elektromos ablakemelőt, de a tempomat, a gyári kerékpártartó, a normál pótkerék és a meghosszabbított, 5 éves garancia megrendelése is jó befektetés. És van világító küszöbdekorléc is…