Veszélyes lehet a villanyautó csendessége - nem mindenki örül a hanggenerátornak

Ha egy villanyautóst megkérdezünk, miért szereti a járművét, a legfontosabb érvek között szinte biztosan ott lesz a csendesség. Ez már a múlté: kikapcsolhatatlan zajkeltő eszközzel kell felszerelni az új elektromos autókat.

Július elejétől az Európai Unió tagállamaiban, így Magyaror­szágon is kizárólag hanggenerátorral felszerelve lehet for­­galomba hozni új típusú, tisztán elektromos hajtású és hibrid autókat. Minderről egy eredetileg 2014-es jogszabály rendelkezik, egy módosítás kö­­vetkeztében azonban nem minden részlet tiszta, és hogy mit jelent ez a gyakorlatban.

– Nagyon fontos leszögezni, hogy csak az új típusú járművekre vonatkozik a szabályozás, tehát a régi e-autók nem esnek a hatálya alá, úgyhogy ha valaki mondjuk jelenleg is olyan hibrid gépkocsit használ, amiben nincs hanggenerátor, nem fogják megbüntetni és a következő műszaki vizsgákon is át fog menni – írja a mobilarena.hu.

Az Európai Parlament az intézkedést a gyalogosok és a biciklisek védelme érdekében hozta, éppen ezért az autóknak csak 20 kilométer/órás se­­besség alatt kell mesterséges hangot kibocsátaniuk. Ennek mintáját központilag nem specifikálták, csak azt, hogy minimum 56, maximum pedig 75 decibeles hangerősséget kell produkálnia – gyorsításkor emelkedő, lassításnál csökke­­nő hangmagasság mellett.

– Az, hogy mindezt egy tro­­libusz, egy V8-as motor, vagy éppen egy űrhajó hangján teszik meg a gyártók, az a jelenlegi állás szerint úgy tűnik, mindegy – jegyzi meg a szakportál. A miheztartás végett hangsúlyozzák, az 50 de­­cibel egy otthoni beszélgetés hangerejének felel meg, 60 az étterminek vagy egy háttérzenével egyenértékű, 70 decibel pedig körülbelül egy átlagos porszívó hangját jelenti. Az utóbbitól meg biztosan menekül a férfi ember…
Van, aki azt mondja, hogy az Európai Unió döntéshozói csírájában elfojtották a forgalmas út mellett lakók csendes és nyugalmas éjszakáról szóló álmait. E sorok írója meg azt, hogy a hibrid autóval a megígértnél később hazaérő friss jogosítványos ifjú megbukik majd a nyitott ablaknál alvó szülei előtt.

– Tolatáskor már az első ge­­nerációs Nissan Leaf is csipogással figyelmeztette a gyalogosokat, de ezt a hangjelzést a vezető kikapcsolhatja – írja a villanyautosok.hu. Tény ugyan­­akkor, hogy az állandó zajt megszokva kerékpárosokkal és gyalogosokkal is megesik, hogy bekanyarodnak balra, áthajtanak egy kereszte­ződésen vagy átmennek az úton anélkül, hogy szétnéznének. A fülükre hagyatkoznak, be­­idegződött, hogy ha veszély jön, az hangos.