Nem kötelező

2021.01.11. 10:12

Itt az elektronikus jótállási jegy

Január 1-től az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállás szabályozása is módosult. A legfontosabb változásokat egy hete vettük sora, ezúttal a jövő megoldását, az elektronikus jótállási jegy fontos tudnivalóit részletezzük.

K. A.

Hagyományos jótállási jegyet is kérhetünk a továbbiakban is.

Forrás: Délmagyarország

Fotó: Frank Yvette

A jótállás szabályait kicsit a digitális világhoz igazítják.

Az új digitális lehetőségekhez alkalmazkodva a vállal­kozás elektronikus úton, egyebek között például e-mail­ben vagy applikáció segítségével is átadhatja a jótállási jegyet a vásárlónak

– hívta fel a figyelmet a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda. Lapunk állandó fogyasztóvédelmi partnere hozzáfűzte, a vevőnek elektronikusan át­­adott számla is lehet egyúttal jótállási jegy, amennyiben tartalmazza annak jogszabályban rögzített kötelező tartalmi elemeit.

A jótállás letölthetősége

A vállalkozás legkésőbb a termék át­­adását vagy üzembe helyezé­sét követő na­­pon kö­­­teles eljuttatni a vásárlónak a " target="_blank">jótállási jegyet. Ez történhet e-mailben, a felhasználói fiókban történő elhelyezéssel, de letöltési lehetőséggel vagy applikáció útján is biztosítható.

Hagyományos jótállási jegyet is kérhetünk a továbbiakban is. Illusztráció: Frank Yvette

Fontos, hogy ha a vállalkozás a jótállási jegyet elektronikus dokumentumként nem közvetlen „megküldéssel” adja át, hanem letöltést biztosító elérési cím formájában, akkor annak letölthetőségét a jótállási idő végéig nem szüntetheti meg, addig a cím elérhetőségét biztosítania kell.

Üzletben történő vásárlásnál a vállalkozás választása szerint papíralapon és online is átadhatja a jótállási jegyet.

Ha a vevő annak papíralapú változatát kéri, akkor a vállalkozás köteles a jótállási jegyet „kézzel foghatóan” biztosítani.

Aláírások

Az esetleges visszaélések lehetőségét csökkenti az a módosítás, hogy a papíralapú jótállási jegynek tartalmaznia kell a vállalkozás bélyegzőlenyomatát, valamint a kiállítás során eljáró személy aláírását is, e-jótállási jegy esetén pedig az elektronikus aláírást.

Természetesen az elektronikus jótállási jegyeken is fel kell tüntetni a kereskedő nevét, címét – ha nem azonos a forgalmazóval, a gyártó nevét, címét –, a termék beazonosítására alkalmas megnevezését és típusát, és ha van, a gyártási számát. A jótállás kezdete szempontjából alapvető a vá­sárlás vagy üzembe helyezés időpontjának pontos rögzítése.

Fontos, hogy a sávos jótállás január 1-jétől az eladási ártól függően egy, két vagy három év lehet.

Egyszerűbb

Ismertetni kell a fogyasztó jótállásból eredő jogait is, érvényesíthetőségük határidejét, helyét és feltételeit. Tájékoztatni kell arról is, hogy jogvitánál – annak megállapodásos rendezése érdekében – a fogyasztók a megyei békéltető testület eljárását kezdeményezhetik.

Az e-jótállási jegy alkalmazása nem kötelező, a vállalkozások dönthetnek úgy, hogy a továbbiakban is kizárólag papíralapú dokumentumot állítanak ki.

Ugyanakkor az új lehetőség egyszerűsíti az adminisztrációt, csökkenti a cégek nyomtatási költségeit.

A vevőknek nem kell évekig őrizgetniük a papíralapú jegyeket, hiba esetén nem kell az egész lakást feltúrniuk érte, mert a telefonjukról vagy e-mail-fiókjukból előkereshetik. Vásárláskor pedig a pénztár után nem kell az ügyfélszolgálaton is sorba állniuk, hogy a jótállási jegyet lepecsételtessék.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában