Bürokráciacsökkentés

2021.01.12. 14:00

Tovább egyszerűsödött az ügyintézés a kormányhivatalokban

Tovább bővült azoknak az ügyeknek a köre, amelyeket már online is elintézhetünk otthonról. Életbe lépett a bürokráciacsökkentő csomag, ami a vállalkozásoknak is több esetben könnyebbséget jelent.

Kiss anna

Fotós: Kuklis István

Januártól már 449 kormányhivatali ügyet intézhetünk otthonról kényelmesen, online elektronikus űrlap segítségé­vel. A változtatás szerint a cse­­csemőgondozási vagy a gyermekgondozási díj iránti kérelem is online nyújtható be, így nem kell személyesen felkeresni a kormányablakokat. Utoljára októberben módosult a www.magyarorszag.hu oldalon intézhető ügyek köre, akkor vált elektronikussá a lakcímváltozás bejelentése, az elveszett eSzemélyi igazolvány, a jogosítvány és az útlevél pótlása, ezáltal a kormányablak felkeresése teljes mértékben kiváltható.

Csökkenő terhek

A Miniszterelnökség közleménye szerint a bővülő online ügykör annak a bürokráciacsökkentő csomagnak a része, amit idéntől vezettek be hazánkban. Ennek eredményeként csökkentek az egyéni vállalkozók és a gazdasági társaságok adminisztratív terhei is, hiszen 2021-től nem kell külön felkeresniük az adóhatóságot, a gazdasági kamarát és a jegyzőt bankszámlanyitás vagy megszüntetés kapcsán.

Személyesen csak időpontfoglalás után, maszkban lehet ügyet intézni. Fotó: Kuklis István

Emellett az egyéni vállalkozóknak most már lehetőségük van a kamarai nyilvántartás­­ba vétel iránti kérelmet a te­­vé­kenység megkezdésének be­­jelentésével egyidejűleg kez­de­ményezni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál.

Új rendszer segít

Egyszerűbbé vált a jelzálogjog bejegyzése is, és megszűnt az építésügy hatósági engedélyek meghosszabbítására irányuló eljárás, míg az eddig kezdeményezhető hosszabbítás ideje beleolvadt az alapengedély ha­­tályába. Ezzel az építkezés megkezdésére 4 év, a befejezésére további 6 év áll rendelkezésre.

Szintén újdonság az Országos Kereskedelmi Nyilvántar­tási Rendszer, amelynek kö­szönhetően gyorsabban és ha­­tékonyabban tájékozódhatunk az egyes kereskedelmi és szolgáltatási tevékenységet végzőkről, azok nyilvános ada­­tairól. Többek között az üzlet helyéről, nyitvatartásáról és az árusított termékek köréről ad információkat.

60 napig érvényesek

Mint ismert, szintén a személyes találkozások csökkentése érdekében a kormány meghosszabbította a mostani veszélyhelyzet ideje alatt, azaz a november 4. után lejáró okmányok érvényességét, beleértve a gépjármű forgalmi engedélyekbe bejegyzett műszaki érvényesség idejét is.

Ezek az okmányok a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényesek maradnak, csak ezt követően kell meghosszabbítani az érvényességet. Ugyanez a határidő vonatkozik azokra az igazolványokra is, amelyek a tavaszi veszélyhelyzet idején jártak le. Ezeknek is automatikusan meghosszabbodott az érvényességük.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában