2021.04.19. 11:45
Gyorsabban, kevesebbet töltünk
Egyre több Magyarországon az elektromos autó, illetve a tölthető hibrid változat, így növekszik a felhasznált áram mennyisége is. Csongrád-Csanád megye 2 százalékát adja ennek a fogyasztásnak, ám amikor tölt, az országos átlagnál türelmetlenebb.
Csongrád-Csanád megye 0,15 század gigawattórája az országos fogyasztásnak mindössze a 2 százaléka.
Fotó: Kuklis István
– A magyarországi elektromos autókba 7,1 gigawattóra (GWh) energiát „tankoltak” az autósok a nyilvános töltőállomásokon tavaly, az egy évvel korábbi adatokhoz képest 25 százalékkal nőtt a töltések száma és 30 százalékkal az energia mennyisége – közölte nemrégiben a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal.
Vízfejű ország
Sok szempontból vízfejű Magyarország, ezek közé tartozik az elektromos autók töltése is. A főváros ennek az energiának több mint a felét használja el, de ha hozzáadjuk még a megyék közül magasan kiemelkedő Pestet, akkor már 65 százaléknál járunk. Csongrád-Csanád megye 0,15 század gigawattórája az országos fogyasztásnak mindössze a 2 százaléka. Ez a szomszéd Békés háromszorosa, de 10 százalékkal Bács-Kiskun megyénél is magasabb.
Az energiahivatal külön tartja nyilván a váltóáramú, AC, és az egyenáramú, DC töltőket. Az utóbbit nevezzük gyorstöltőnek, hiszen képesek akár 30 perc alatt is 80 százalékig feltölteni az akkumulátort, míg a lassú AC-nek ehhez 2-3 órára is szüksége lehet. Igaz, cserébe kíméli az akksit, ami nem mondható el a gyorstöltésről. Az utóbbit 10 alkalomból maximum kétszer javasolják használni a szakemberek, ellenkező esetben megrövidülhet az akkumulátor élettartama.
Az idő pénz
Ennek tükrében érdekes, hogy Bács-Kiskun megye mennyivel „türelmesebb”, mi másfélszer annyi áramot használtunk fel gyorstöltésre, mint a szomszéd, miközben az összfogyasztásban – mint írtuk – csupán 10 százalékos a különbség. Mentő körülmény, hogy nekünk azért messzebb van Budapest. Nálunk egyébként a töltések 60 százaléka gyors, országosan ez csak 49.
A hivatal ugyanakkor jelezte, hogy az általa közölt adatok nem jelentik a teljes mennyiséget, a háztartási és egyéb nem nyilvános töltésnél elfogyasztott áram
– például az otthoni napelemes rendszer, vagy magánnak minősülő munkahelyi – nem szerepel a statisztikájukban.
Tízen kívül
A töltőállomások és -oszlopok száma folyamatosan nő: három éve 108 volt az országban, 2019-ben 770, tavaly pedig már 1320 nyilvános töltőoszlopnál tankolhattak az elektromos autót használók, összesen 183 hazai településen. A legtöbb töltőoszlop, 479 természetesen Budapesten üzemel, a fővárost követi Győr 39, valamint Kecskemét és Székesfehérvár 37-37 töltővel. Szeged nem fért be az első 10-be, ami azt jelenti, hogy szombathelyi 19-nél biztosan kisebb az energiahivatal által nyilvántartott szám.