Korszakváltás jöhet a közlekedésben, de ez még évtizedekig tarthat

2022.06.20. 19:55

Egyre népszerűbbek a villanyautók

Betiltaná az Európai Parlament 2035-től a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítését az unióban. A jövőben csak olyan személygépkocsik és kisteherautók kerülhetnének forgalomba, amelyek nem bocsátanak ki üvegházhatású gázokat. Egy biztos, a benzines és a dízeles autók előbb-utóbb eltűnnek az utakról, de az elektromos autókat beelőzheti egy nevető harmadik.

Jeszenszky Zoltán

Állami támogatással közintézmények sora lépett az elektromos útra. A megyei közgyűlésnek tavaly 3 „villanyautóval” gyarapodott a flottája. Archív Fotó: Kuklis István

Állami támogatással közintézmények sora lépett az elektromos útra. A megyei közgyűlésnek tavaly 3 „villanyautóval” gyarapodott a flottája. Archív Fotó: Kuklis István

Az idegőrlő dugók, a közlekedéssel együtt járó környezetszennyezés nem a kétezres évek találmánya. Az 19. századi nagyvárosok is a forgalom zajától és bűzétől szenvedtek. Ahhoz, hogy egy metropolisz mozgásban maradjon, lovak tízezrei, százezrei kellettek, velük pedig jöttek a közegészségügyi problémák: a lócitrom és a lóvizelet. 

A Times of London 1894-ben már azzal riogatott, hogy ha nem változik semmi, 50 év múlva Londonban mindent elborít a trágya. Az apokalipszis végül elmaradt, de nem a lovak fogytak el, hanem jött az új technológia: a belső égésű motorral hajtott járművek. Most egy újabb technológiaváltás előtt állunk. 

Lenulláznák a CO₂-t 

Az Európai Unió a klímaváltozás megfékezéséért 2030-ra 55 százalékkal csökkentené az üvegházhatású gázok teljes kibocsátását, 2050-re pedig el akarja érni a nulla kibocsátást. Az egyik legnagyobb szennyező pedig a közlekedés, ami a szén-dioxid-kibocsátás csaknem 30 százalékáért felel, ennek 72 százaléka a közúti közlekedésből származik. Persze nem minden fekete-fehér. 

Az Európai Parlament hatástanulmánya is megjegyzi: „az elektromos autók előállítása és szállítása kevésbé környezetkímélő, mint a belsőégésű motorral rendelkező autóké, az elektromos gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának mértéke pedig annak megfelelően változik, hogyan állítják elő az elektromosságot.” 

Szegeden egyre több töltőállomás van, az áruházak parkolóiban ingyen is lehet „tankolni”. Archív Fotó: Karnok Csaba

A Covid sem ártott neki 

Látványosan fejlődik Magyarországon az elektromos autózás. Az utakon egyre több a zöld rendszámos autó és a nyilvános töltőállomások száma is folyamatosan gyarapodik. Még a koronavírus-járvány sem tudta megtörni a lendületet. A Belügyminisztérium adatai szerint 2021 végén 42 633 zöld rendszámos autó volt forgalomban az országban, nagyjából 15 ezerrel több, mint egy évvel korábban. 

Ezek közül csaknem minden második már tisztán elektromos jármű volt, összesen 21 544 darab gépkocsi, számuk csaknem 9 ezerrel nőtt egy esztendő alatt. Persze még messze vagyunk attól, hogy valódi korszakváltásról beszélhessünk. Mert nemcsak az elektromos autók száma emelkedik, a belső égésű motorral hajtott kocsiké is rekordokat döntöget, azokból négymillió van az országban. 

Nem biztos, hogy ez a jövő 

Nem hiszem, hogy az elektromos autó lesz a végső megoldás – nyilatkozta lapunknak Szeri István, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Közlekedési és logisztikai kollégiumának elnöke. Szerinte még sok a technológiai probléma, például nem tudni, hogy lesz-e világszerte elég, az akkumulátorokhoz nélkülözhetetlen lítium.

 Az autók töltési idejét is rövidíteni kellene, mert a jelenleg használt expressztechnológia árt az aksinak. Az sem mellékes, hogy az elektromos áramot miből állítjuk elő? Ha fosszilis energiából, például földgázból, akkor elektromos kocsi is környezetszennyező. Szeri István szerint legfeljebb az autók 10-15 százaléka lesz majd elektromos, a jövő a hidrogénhajtásé. 

Pénztárcabarát is lehet 

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal adatai szerint Csongrád-Csanád megyében az év végén már 63 nyilvános töltőállomás működött, szinte darabra annyi, mint Bács-Kiskunban (62 darab).

 Szegeden a Plug- Share adatbázisa szerint csaknem 30 helyen lehet az elektromos autókat tölteni. Ezek egy része ingyenes, több áruházlánc is azzal csalogatja a vevőket, hogy amíg vásárolnak, a parkolóban hagyott járművüket is feltölthetik. Az ingyen üzemanyagnál pedig semmi sem pénztárcabarátabb.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában