Szegedi hírek

2022.12.07. 11:02

Az ársapka kivezetése nem jelent azonnali megoldást

Kedd 23 óta megszűnt az ársapka a töltőállomásokon, azonban a készlethiányt ez nem oldja meg egyik napról a másikra. Szakértőt kérdeztünk a jelenlegi helyzetről, aki szerint a pánik magától generálódott. A MOL arról tájékoztatta lapunkat, hogy a jelenlegi üzemanyaghiány elsőszámú oka az importhiány.

Kiss Anna

Fotó: Gazdag Mihaly

– Az ársapka kivezetése nem oldja meg varázsütésre a készlethiányt, legalább 1-2 hónap szükséges ahhoz, hogy az ellátás helyreálljon és ne találkozzunk olyan töltőállomásokkal, ahol korlátozás vagy készlethiány van – mondta el lapunknak Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője.

Hozzátette, vélhetően az ünnepi időszakban még lehetnek tankolási nehézségek. Úgy látja, az elmúlt napokban tapasztalt pánik magától generálódott.

–  Már két hete tapasztalható, hogy egyre több helyen vannak készlethiányos kutak. Országszerte jelenleg csaknem 400 olyan töltőállomás van, ami hetek óta nem kapott üzemanyagot, ezért drasztikus korlátozásokat kellett bevezetniük azért, hogy elkerüljék az üzemszünetet. Így ezeknek a benzinkutaknak a forgalma a nagyobb töltőállomásokra terhelődött rá, emiatt sorok alakultak ki, amelyet látva mindenki úgy érezte, hogy gond van, neki is be kell állnia a sorba és tankolnia kell – magyarázta.

A probléma Csongrád-Csanád megyében is érzékelhető, hiszen naponta több településen is bezártak töltőállomások azért, mert lefogytak a kutak. Olvasóink főként a Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. (MOL) töltőállomásain szembesültek a problémával. Éppen ezért megkerestük a MOL-t, amely arról tájékoztatta lapunkat, hogy a múlt hétvégén több mint másfélszer annyian tankoltak a töltőállomásaikon, mint a normális piaci helyzetben.

Rámutattak, pánikvásárlás kezdődött, sokan készleteket halmoztak fel, és emiatt szinte a teljes hálózatukban részleges készlethiány jelentkezett. Hangsúlyozták, a tanker autóik folyamatosan úton vannak, minden kollégájuk az ország ellátásán dolgozik, a logisztikai kapacitásaikat pedig csúcsra járatják.

Beszámoltak arról is, hogy napi 24 órában dolgoznak a Dunai Finomító karbantartásán. A terveknek megfelelően haladnak az újraindításhoz szükséges munkákkal, hogy a jelenlegi 50-55 százalékos kapacitásról mielőbb visszatérjenek a teljes termelési kapacitásra.

A MOL kérdésünkre azt írta, hogy a jelenlegi üzemanyaghiány első számú oka az importhiány, ugyanis a magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett az elmúlt években, jelenleg azonban ez az ellátás szinte teljesen eltűnt. Megjegyezték, a MOL igyekszik rendkívüli importtal pótolni a kiesett mennyiséget, de az uniós szankciók tovább nehezítik az ellátási helyzetet, hiszen azok miatt a pozsonyi finomítójukból sem tudnak majd üzemanyagot behozni az országba.

Egyébként a tankolás segítése érdekében létrejött egy közösségi benzinkút-információs adatbázis is, a Benzinkút.info, amelyen keresztül látható, hogy hol van az a legközelebbi töltőállomás, ahol kapható benzin vagy gázolaj. Bárki hozzájárulhat az adatbázishoz azzal, hogy az aktuális tapasztalatait megjelöli a térképen.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában