Rejtett milliós költségek

2025.06.24. 09:20

A biztosítók nem vállalják a kockázatot, ezért akár millióba is kerülhet az elektromos autó

Bár egyre többen váltanak elektromos autóra, a biztosítási piac még nem tudott lépést tartani a technológiai fejlődéssel. Míg a kötelező biztosítás díjai alig különböznek a hagyományos járművekétől, a casco esetében komoly különbségek tapasztalhatók.

Bár az elektromos autók kötelező biztosítása egyelőre nem tér el jelentősen a hagyományos járművek díjaitól, a casco már más történet. A biztosítók közül egyre kevesebben vállalják a villanyautók cascoját, de ha mégis, azt jóval magasabb áron teszik, akár másfél millió forintot is elkérhetnek az autó védelméért cserébe.

casco
Akár háromszor drágább lehet az elektromos autó casco-ja a hagyományosétól. Fotó: Karnok Csaba

Drága az elektromos autók casco-ja

A kötelező biztosítás árban szinte megegyezik a benzines vagy dízelautókéval, az ügyfelek ezt nem igazán érzékelik. A gond már a cascónál kezdődik, ott már más a hozzáállás – mondta Dózsa Jenő, a SzegedAlkusz és az AlkuszBaja irodák alapítója. Jenő szerint a legtöbb ügynök "ördögtől valónak" tartja az elektromos járműveket. De nem is véletlenül, mert ha ezek a kocsik balesetet szenvednek, az akkumulátor, amely a jármű alján helyezkedik el, szinte mindig sérül. Annak javítása drága, bonyolult, vagy éppen lehetetlen. Egy kisebb sérülésnél is előfordulhat, hogy az akkumulátorcellák közül valamelyik zárlatos lesz, ilyenkor viszont nem lehet egyetlen elemet cserélni, a teljes akkumulátort ki kell venni és cserélni. Ez több millió forintos költséget is jelenthet a biztosítónak – mesélte Dózsa Jenő, aki szintén elektromos autót vezet.

Kiemelte, hogy a villanyautók cascója emiatt nagyjából kétszer annyiba kerül, mint a hagyományosaké. A prémium márkáknál, például a Teslánál, ez a különbség még drasztikusabb lehet. A három-négyszeres ár sem ritka. Egy olcsóbb kategóriás elektromos autó esetében a casco díja jobb esetben 200 ezer forint alatt is megállhat, ez pedig egyes biztosítók szerint már megegyezik egy felső kategóriás Mercedes kötelező biztosításának díjával.

Az alkuszok közül mindössze 3–4 társaság hajlandó ilyen kockázatot vállalni Magyarországon. Ezek közé tartozik a K&H, az Uniqa, a Generali és az Allianz. A többiek vagy egyáltalán nem vállalnak elektromos autóra cascót, vagy csak bizonyos feltételek mellett. A bizalmatlanság részben abból is fakad, hogy az elektromos autók javítása sokszor bizonytalan. A legnagyobb gond az alkatrész-utánpótlással van. A kínai és amerikai gyártók, mint az MG, a BYD vagy a Tesla autóihoz nehéz és drága beszerezni az alkatrészeket. Mivel egyelőre nincs európai raktár, így a javításhoz szükséges részeket hosszú szállítási idővel, magas vámköltségek megfizetésével lehet behozni Magyarországra. Az európai gyártók, mint a Volkswagen vagy a Skoda, hiába vannak jelen a piacon elektromos modelljeikkel, a vásárlók inkább a távol-keleti modelleket keresik.

Állami támogatás casco-hoz kötött

A legtöbben itthon állami támogatásból vesznek elektromos autót, főleg a cégek és a vállalatok. A pályázat szabályzata szerint a támogatott járműre teljes körű (töréskár, elemi kár, lopáskár, üvegkár, stb.) CASCO biztosítást kell kötni, melynek a fenntartási időszak végéig érvényesnek kell lennie. Így tehát sokan nem tudják megkerülni a költséges biztosítást, akkor sem, ha amígy lemondanának róla. 

A legtöbben itthon állami támogatásból vesznek elektromos autót, főleg a cégek és a vállalatok. A pályázat szabályzata szerint a támogatott járműre teljes körű (töréskár, elemi kár, lopáskár, üvegkár stb.) CASCO biztosítást kell kötni, melynek a fenntartási időszak végéig érvényesnek kell lennie. Így tehát sokan nem tudják megkerülni a költséges biztosítást, akkor sem, ha amúgy lemondanának róla.

Dózsa Jenő szerint a biztosítók hozzáállása lassan változhat, ahogy bővül az európai gyártók kínálata és javul az alkatrész-ellátás. De addig is, aki elektromos autó vásárlásán gondolkodik, készüljön fel rá, hogy a biztosítási díjak és a javítási költségek bőven meghaladják a hagyományos járművekét.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában