Brutális fejlődés

2025.06.15. 14:20

A szakértők válaszoltak: itt tartanak most a kínai autók

A GÉMOSZ elnöke szerint az elmúlt száz esztendőben nem volt olyan léptékű átalakulás az autóiparban, mint most. A változások kulcsszereplője pedig Kína. Hazánk számára ezért is olyan fontos, hogy a világ autópiacát mindinkább uraló BYD Szegedre telepíti első európai gyárát, európai központjukat pedig Budapestre költöztetik. A kínai autóipar feltartóztathatatlannak tűnik, ami a nagy nyugati gyártóknak és Japán legendáinak komoly fejtörést okoz.

A Nissan fontolóra veszi, hogy kibővíti együttműködését a kínai Dongfenggel, és bevonná globális gyártóüzem-hálózatába – jelentette be néhány napja Ivan Espinosa, a japán Nissan vezérigazgatója, burkoltan beismerve, hogy az európai nagyok, a japán legendák vagy akár az amerikai óriások Kínát, pontosabban a kínai autókat már nem hagyhatják ki stratégiai elképzeléseikből.

kínai autó
A kínai autó térhódítása már hazánkban is kézzelfogható, Szegeden épül az első európai BYD-gyár. Illusztráció: Shutterstock

Kínai autók tízezrei – vezető szerep a tömegautók piacán?

Gablini Gábor üzletember, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke néhány hete Sanghajban járt, és mint mondja, lenyűgöző, amit Kína legnagyobb iparvárosában látott.

– Már nem kérdés, hogy brutális fejlesztési előnybe kerültek. Az elmúlt száz esztendőben nem volt olyan léptékű átalakulás az autóiparban, mint most. Európa és a nyugati világ a Távol-Kelettel szemben lemaradt. Részben azért is, mert elkövettük azt a hibát, hogy megsértődtünk, részben azért, mert szinte önként és dalolva adtuk át azt a tudást, ami hosszú évtizedek alatt halmoztunk fel, részben pedig azért, mert a 2020-as koronavírus-járvány okán bekövetkezett gazdasági válság során a gyártók felárazták termékeiket, ám közben nem igazán pörögtek föl az új technológiák fejlesztése terén. Ikonikus autómárkák sodródtak így hátra! Kína pedig – amely másfél évtizede készült arra, hogy vezető pozícióba navigálja magát az autóiparban, hatalmas áldozatokat vállalva az oktatás, a szakemberképzés területén is – köszönte szépen a felkínált ziccert – mondta az elnök.

Ázsia diktálja az autóipar trendjeit

Mint fogalmazott, ő maga is ismer olyan kiváló szakembert, aki európai autótervezőként az Audi és a Bugatti szolgálatában állt, de átigazolt egy kínai autógyárhoz. A hasonló tudású tervezőknek, designereknek is köszönhető, hogy szélesedik a modellpaletta, s egyre érdekesebb innovációk valósulnak meg. Kína jóval olcsóbban képes előállítani termékeit, ezért a jó ár-érték arányú, német minőséget képviselő tömegautók piacán övék lehet a vezető szerep.

A GÉMOSZ elnöke – aki vállalkozásai révén maga is több kínai típus, így a feltörekvő Omoda, a Jaecoo vagy a tradicionális brit márka, a néhány éve Kínában áthangszerelt Lotus hazai importőre – hangsúlyozza: Európa az együttműködésekben érdekelt, mivel Ázsia diktálja az autóipar trendjeit. A BYD budapesti és szegedi óriásberuházását maga is korszakhatárnak tekinti.

A jövő záloga az innováció képessége

Somogyi Róbert, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgató-helyettese az Automotive Hungary nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítás megnyitóján szintén hangsúlyozta: a járműgyártás hatalmas átalakulás előtt áll.

A szakember úgy fogalmazott: a jövő járműipari versenye nem a darabszámokról, hanem az innovációs képességről, az intelligens rendszerekről és a technológiai együttműködésekről szól.

Szerző: Szabó Zoltán Attila

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában