Megint történt egy halálos vonatbaleset

Halálra gázolt egy embert egy személyvonat a Csongrád-Csanád megyei Székkutas és Hódmezővásárhely között hétfő este. A katasztrófavédelem azt közölte, hogy a szerelvény nem tudott továbbmenni, az utasoknak az orosházi hivatásos tűzoltók segítettek átszállni a vonatpótló autóbuszra.

Suki Zoltán

Esélye sem volt az életben maradásra az elgázolt embernek. Fotó: Donka Ferenc

2006 óta nem volt olyan év Magyarországon, amikor ne haltak volna meg legalább harmincan valamilyen vasúti balesetben. Ezt a Központi Statisztikai Hivatal nyilvános adataiból lehet tudni. Azt már most látni, hogy az idei év sem úgy vonul be a vasúti balesetek történetébe, hogy ebben volt a legkevesebb halálos baleset. 

Csongrád-Csanád megyében legutóbb hétfőn éjjel történt halálos vonatbaleset. Akkor a Békéscsabáról Szegedre tartó személyvonat gázolt el egy embert Székkutas közelében, a kardoskúti elágazásnál lévő átjáróban. A helyszínelés végéig Kútvölgy és Székkutas között nem közlekedhettek a vonatok. Hódmezővásárhely és Orosháza között pedig pótlóbuszokkal vitték az utasokat.

A legsúlyosabb idei baleset pedig Mindszent határában történt, ahol öten haltak meg április elején, amikor a Dózsa telep felé vezető vasúti átjáróban a sínekre hajtott egy utasokat szállító kisteherautó és összeütközött a vonattal. Az ütközés olyan erős volt, hogy a vonat kisiklott, és jó 100 méterre a vasúti átjárótól beleborult a mély árokba. A motorvonat majdnem merőlegesen állt a sínekre.

A MÁV minden egyes vasút baleset után közli, hogy nem ők hibáztak, tehát például nem az elromlott szemafor miatt történt meg a baj, hanem az emberek figyelmetlensége miatt. A MÁV teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkező, halálos áldozatot követelő baleset.

Szerintük gyakran előfordul, hogy a záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik. Gyakorta megtörténik, hogy a teherautók, kamionok egymást viszonylag szorosan követve haladnak, és ilyenkor a kamionsor elején lévő járművek áthaladása közben lecsukódó sorompóról a sorban lévők nem vagy későn vesznek tudomást.

Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják. Őket gyakran azért éri baleset, mert fülhallgatót használnak, vagy éppen telefonálnak a sínek mellett.

Arra is rendszeresen emlékeztetnek, hogy a vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére. Éppen ezért a MÁV a KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében. De ami nem a KRESZ része: a szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat problémát. Ilyenkor érdemes lassítani, és meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, nem közelít-e vonat.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában