Megváltozott a veszélyhelyzetben az emberek közötti kommunikáció

2020.03.28. 20:07

Kézfogás helyett távolságtartás

Személyes és céges találkozók, konferenciák költöztek szempillantás alatt a virtuális térbe. A távolságtartás, a metakommunikációs jelek hiánya, akadozó vonal jellemzi most beszélgetéseinket. A kényszerhelyzet rámutatott, mélyen rögzült szociális készségeinket új eszközökkel helyettesíteni újszerű feladat. Visszatérhetünk-e vajon a veszélyhelyzet előtti világunkba?

T.Sz.

– Ez a világ már nem teljesen olyan lesz, mint a koronavírus előtti – mondta Herczeg Sándor író, politológus –, ugyanakkor látni kell azt is, a digitális eszközök robbanásszerű elterjedésével, a mobiltelefonok és főleg az internet térhódításával ez egy évtizedek óta tartó folyamat – folytatta a szakember.

Észrevétlenül beléptünk a digitális világba

– Az első mobiltelefonok kis túlzással még drágábbak voltak, mint egy használt autó, és a kivételezettek bőröndben hordták őket. Manapság már a vérnyomásunkat is mérik ezek az eszközök. Mindezt néhány évtized alatt értük el – mégis, sok ember most tanult meg kezet mosni. Ez a kettősség mindig jelen lesz. A vírus nyomot hagy az emberekben, de remélhetőleg olyan tanulsá­gokat is, ami az egymásra fi­­gyelés fontosságára hívja fel a figyelmet. Természetesen vissza fogunk térni a régi világhoz, azt azonban remélem, hogy képesek leszünk tanulni is ebből a helyzetből – hangsúlyozta lapunknak a szakember.

Visszatérünk-e a régi üdvözlésekhez?

Számos jól bevésődött szociális szokás tűnik most illetlennek, kínosnak, mi több, veszélyesnek, köztük a kinyújtott kéz, kézfogás, a nem megfelelő tá­volság tartása.

Tudunk-e a megváltozott hely­­zetre elég gyorsan reagál­­ni? Mindenki a maga suta mód­­ján oldja meg, vagy életbe léphet egy egységesebb új stratégia erre az időszakra?

– A kézfogás még a középkorba vezethető vissza, hiszen az akkori úriemberek így bizonyították, hogy nem tartanak fegyvert a kezükben. A jó szándék megnyilvánulását jelezte tehát egy olyan érában, ahol na­­ponta történtek útonállások. Könnyen belátható, hogy egy ilyen évszázados szokást nehéz egyik napról a másikra „elfelejteni”. Elég, ha csak Mark Rutte holland kormányfő néhány héttel ezelőtti bejelentésére gondolunk, amikor pont a kézfogás elhagyására kérte országának polgárait, majd rögtön utána parolázott a járványügyi központ vezetőjével, aki történetesen mellette állt. Visszatérni a normális kerékvágásba, a régi üdvözlési formákhoz, a kézfogáshoz, sőt, a baráti ölelésekhez és vállveregetéshez lassú folyamat lesz – tette hozzá a politológus.

Harminc másodperces zavarba ejtő csend

– Egyszer Győrfi Pál, a mentőszolgálat szóvivője az egyik, kommunikációról tartott elő­adásán nagyjából harminc másodpercig csendben maradt – idézte fel Herczeg Sándor azt az előadást.

– Láthatóan mindenki meglepődött, mire elmondta: ilyen sokat jelent a beszéd hiánya a találkozókon. Nos, ez a meglepődés most kényszerhelyzeteket szül, és kétségtelen, hogy a személyes kommunikációs le­­hetőségek ilyen drasztikus és viharos gyorsasággal lezajló csökkenése nagyon sok ágazatot hoz nehéz helyzetbe és késztet eddig esetleg nem ismert megoldásokra. Látni kell, hogy ez nem mindenkire lesz egy­­forma hatással, az viszont biztos, hogy azok a cégek, ahol már eddig is volt lehetőség a „home office” jellegű feladatellátásra, némileg előnyben lesznek azokkal szemben, amelyeknél ez egyáltalán nem létezett.

A Hátrányból a jövőben lépéselőny lehet

– Úgy gondolom, most sokan és sok tapasztalatot szereznek az online térben, a digitális vi­­lágban, a munkaszervezés, a logisztika és a végrehajtás területén, és ez később talán a hasznukra válhat – közölte a politológus.

– A járványveszély okozta kapcsolatvesztések ugyanak­kor gyorsan vissza fognak rendeződni, hiszen a személyes jelenlét szinte mindenhol elengedhetetlen. A mértéke már kérdéses, mivel lesznek olyan vállalkozások, sőt akár egész ágazatok is, ahol a kénytelen-kelletlen rapid változtatások hozhattak jó eredményeket, amelyeket később akár gyakorlatként is bevezethetnek a cégek. Ennek ellenére vigyáznunk kell társas kapcsolatainkra, ápolnunk kell őket, mert nem vihetünk át mindent az online térbe – hangsúlyozta a szakember.

Olvassa el az összes a témában írt cikkünket a következő linken: Friss megyei hírek a vírussal kapcsolatban.

Ingyenesen hívható a magyar ügyeleti központ

Az ügyeleti központ e-mail-elérhetősége: [email protected]. A beérkező elektronikus levelekre a lehető legrövidebb időn belül ellenőrzött, hiteles választ küldenek.

A 06-80-277-455 és a 06-80-277-456 számú, ingyenesen hívható információs vonalakra kezdeményezett hívásokat a nap 24 órájában az ügyeleti központban fogadják a Nemzeti Népegészségügyi Központ munkatársai.

A kormány koronavírussal kapcsolatos hivatalos Facebook-oldalán és a koronavirus.gov.hu kormányzati honlapon hiteles és naprakész tájékoztatás található a fertőzésről.

Ezek is érdekelhetik