2020.04.19. 18:43
Legendák nyomában: merre van a híres hun fejedelem, Attila sírja?
Ahány Tisza-parti település van az országban, szinte mind magáénak tudja a híres hun fejedelem sírját. Csongrádon különösen erős ez a hit, a helyi mesevilágban és a halászok mondáiban is gyakran előfordul a folyómederbe temetett uralkodó sírja. Több mint ezerötszáz év távlatából már szinte lehetetlen igazságot tenni, különösen úgy, hogy Attila sírjának történetében több a mondai elem, mint a valóságos.
CP3RPT Attila, Ruler of the Hunnic Empire 434 - 453, scene, his death in the wedding night with Ildico, wood engraving, 19th century, h
Forrás: Origo
Fotó: INTERFOTO / Alamy
Hatalmának csúcsán, a Nyugatrómai Birodalom ellen folytatott hadjárata után Attila hun fejedelem visszatért Kárpát-medencei törzsszállására, ahol 453 tavaszán Sicambria várában menyegzőt tartott. Váratlanul épp nászéjszakáján ragadta el a halál, aminek az oka szintén nem tisztázott: az egyik verzió szerint ifjú germán felesége, Kimhilda, azaz Ildikó csepegtetett mérget Attila fülébe, de olyan feltételezés is van, hogy az esküvőn túlzásba vitt dőzsölés és a rengeteg elfogyasztott alkohol hatására belső vérzése lett, illetve az a történet is tartja magát, miszerint álmában eleredt az orra vére, és megfulladt.
Halála után fejedelemnek járó temetést kapott, a legenda szerint Attilát az elterelt Tiszába temették a táltos utasítására a napkirály hajfonatába, a hold mosolyába és az éjfél szempillantásába, vagyis egy arany-, egy ezüst- és egy vaskoporsóba. Miután a vizet visszaeresztették, a temetésben segédkező rabszolgákat kivégezték.
Merre keressünk, Sicambria?
Attila sírjának kereséséhez jó kiindulópont lehet Sicambria várának megtalálása. A híres csongrádi régész, a helyi múzeum névadója, Tari László régészeti és levéltári anyagokra hivatkozva azt feltételezte, hogy Sicambria itt lehetett Csongrádon, a Várhátnál. – Attila hun fejedelem nagyon gyakran használta átkelésre a böldi révet, ez egy fontos átkelőhely volt, ami ezért védelemre is szorult, kellett, hogy legyen itt valamiféle erődítmény – tudtuk meg dr. Gyöngyössy Orsolya néprajzkutatótól. – A területen voltak szúrópróbaszerű régészeti feltárások, ezek alapján feltételezhető egy nagyobb méretű, Attila-korabeli hun település nyomai, ami akár egy fából készült vár is lehetett. Tari László arra hivatkozik, hogy maga a Várhát megnevezés is őrizheti Attila szálláshelyének a nevét – magyarázta a néprajzkutató.
Szintén Tari László 1930-as évekbeli gyűjtéseiből derül ki, hogy a csongrádi halászok a saját identitásukba is beleépítették azt, hogy ők Attila sírjának őrzői. Azt is mesélték a halászok, hogy időnként megjelent nekik egy táltos a Tisza-parton, aki megkérdezi őket, érintetlen-e még a sír, de a helyi mesevilágban is nagyon élénken él Attila fejedelem emléke.
Most jön az a bizonyos „de”…
A gyűjtések alapján így elmondható, hogy Sicambria – és így Attila sírja is – Csongrád környékén van. Ám itt jön az a bizonyos „de...”: Ugyanis nem csak a helyi mondákban bukkan fel a hun fejedelem alakja: dr. Trogmayer Ottó, a Móra Ferenc Múzeum igazgatója is megerősítette, jóformán minden Tisza-menti település magáénak tudja Attila sírját. Negyvenéves pályafutása alatt nem volt olyan év, hogy kétszer-háromszor meg ne keresték volna azzal, hogy megtalálták Attila sírját.
– Ott van az a probléma is, hogy a mondakör egyes elemei, részletei aggályosak – veti fel Gyöngyössy Orsolya. – Attila temetéséről először Jordanes gót származású, írásaiban latin nyelvet használó itáliai történetíró ír először Getica című művében, a VI. században. Tehát már ő sem volt szemtanúja az eseményeknek, inkább már a legendaképződés indul el. Az is érdekes, hogy Jordanes arról ír, hogy a föld mélyén van a sír, azaz nem folyóba temették Attilát. Ráadásul, amikor lefordították Jordanes szövegét, akkor belecsúszhatott egy fordítási hiba is: ugyanis a latin „coperculum” szó a koporsót jelenti, de a szövegben valójában „ferculum”, azaz szemfedő szerepel, tehát nem hármas koporsó, hanem hármas szemfedő lehetett, amibe a hun fejedelmet temették. Ez egyébként jóval életszerűbb is – magyarázta a néprajzkutató, aki hozzátette, a temetésben segédkező rabszolgák leölése is egy olyan középkori legenda, ami nagyon sok fejedelmi temetés vándormotívuma, ezzel a történetírók azt akarták érzékeltetni, milyen kiemelkedő személyiségről van szó. Ezek mellett Jordanesnél sincs nyoma a vízbe temetkezésnek, a hun temetkezési szokások szerint általában fakoporsóban, földbe temetkeztek, a sír fölé pedig szkíta módra földhalmot, azaz kurgánt emeltek.
Ipolyi Arnold vizet fakaszt
Adja magát a kérdés: akkor hogy került a Tiszába temetés a képbe? Ennek a motívumnak a megjelenésére egészen a XIX. századig, Ipolyi Arnold Magyar Mythologia című művének megjelenéséig kell várni. Ipolyi hiedelmeket, mítoszokat, legendákat gyűjtött össze, és igyekezett egy lehetséges nagy magyar mitológiai korpuszt rekonstruálni. Attila vízben való temetéséről is úgy ír, mint egy „hagyományról”, de inkább legendáról van szó, hiszen a magyarság hitvilágában a víznek nagy jelentősége volt a halottas szokásokban. Emellett Ipolyi Alarik gót uralkodó példáját is hozza – akit a történelmi források szerint valóban egy folyó elterelésével temettek el – ezzel is Attila történelmi nagyságát igazolva. – Gárdonyi Géza hosszasan ír Attila temetéséről a Láthatatlan ember című munkájában, onnantól kezdve pedig bekerül a köztudatba, rögzül ez a hagyomány. Ahogy Móra Ferenc írta: „a csíra tehát Ipolyié, Jókai nevelte belőle a fát és Gárdonyi Géza szólaltatta meg rajt a fülemülét”. A legvalószínűbb azonban, hogy nem kell folyóhoz kötnünk Attila temetését – összegzett Gyöngyössy Orsolya.
Ettől függetlenül a hun fejedelem sírja akár lehet Csongrád környékén is, még ha nem is valószínű, hogy a Tisza medrét kell átkutatni miatta.