Nyolcezer tárgy, tízezer fotó, kétezer munkaóra

2020.07.30. 15:30

Évszázadok leletei kerültek elő a tramtrain vonalán – Fotók

Végéhez közelednek a tramtrain vonalán végzett régészeti terepmunkálatok. A vásárhelyi Tornyai János Múzeum a történelmi jelentőségű beruházás feltárásának leletanyagait később kiállításon mutatja be. 

T.Sz.

A leletanyag legnagyobb része már korábban bolygatott területről került elő. Fotó: Arany-Tóth Attila

A város múltját kutató régészek már a tramtrain beruházás megkezdése előtt tudták, hogy a kötelező feltárás történelmi jelentőségű. A vásárhelyi Tornyai János Múzeum kollégái eddig kétezer órát töltöttek terepen, tízezer fotóval dokumentálva a felszínre került több mint nyolcezer tárgyat. A felszíni munkálatoknak hamarosan vége, később kiállításon mutatják be a gyűjteményt.

– Rendkívüli a feladat, hiszen a tudományos rendszerezéssel, a leletek restaurálásával egy komplett történetet szeretnénk elmesélni az itt élőknek – mondta kérdésünkre Csányi Viktor, a múzeum régésze. Hangsúlyozva, hogy a történelmi korszakok mellett a város hely- és építéstörténetére vonatkozó megfigyelések eredményeit is bemutatják. A feltárás ugyanis olyan épített örökséget is felszínre hozott, amit eddig csak fotókról ismerhettek.

Kiegészülnek a mozaikos emlékek

A mára sűrűn beépített város régészeti leletei zömében kisebb, hétköznapi munkálatokkal, például egy akna ásásával jutottak felszínre – magyarázza Csányi Viktor. Hozzátette: a tramtrain beruházása kettészeli Vásárhely belvárosát, így pontosíthatták az ismert lelőhelyekről kialakított mozaikos képet. Mit is jelent mindez? – Megfigyelhettük a különböző rétegeket, az újkori feltöltéseket, azok vastagságát, esetleg pusztulását, az eltérő korok település-szerkezetét, illetve tisztázhattunk olyan geológiai részleteket, hogy mely terület maradt egykor lakatlan vízfolyások miatt – mondta.

Több település emléke Vásárhely alatt

Különböző korok különböző települései álltak egykor a mai város helyén. Az egyik egyik ilyen terület például a laktanya, a népkerti vasútállomány környéke. 2018. nyarán a kötelező régészeti munkálatokon túl geológiai fúrásokat végeztek a Bajcsy Zsilinszky utcában. Kíváncsiak voltak például arra, hogy a buszpályaudvarnál ismert török kori település miként kapcsolódik a Szent István tér irányába tartó Árpád-kori településsel.

A belvárosban a Szőnyi utca és az Andrássy út körül fémdetektoros kutatást végeztek. Bebizonyítva, hogy az 1500-as években kezdődött a város most is legpezsgőbb részén az élet. A záró munkálatokat a Nagyállomás környékén végzik a szakemberek, ahol a feltárás megerősítette, hogy itt az Árpád-kortól az Anjou-kor végéig egy település működött, amelyet igazolnak a most megtalált Árpád-kori cserépfazék- és bográcsperem-töredékek is.

A pályaépítés régészeti megfigyelése

A tramtrain kivitelezői és a régészeti munkálatokat végzők kitűnő munkakapcsolatáról számolt be Csányi Viktor. A beruházás régészeti szakfeladatait 2016 óta látja el az intézmény, részt vettek az előkészítésben, a megelőző dokumentáció elkészítésében, elvégezték a közműkiváltások és a pályaépítés régészeti megfigyelését. – Sok egyeztetéssel, odafigyeléssel és rugalmassággal dolgozhattunk együtt – mondta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában