2020.07.30. 15:30
Évszázadok leletei kerültek elő a tramtrain vonalán – Fotók
Végéhez közelednek a tramtrain vonalán végzett régészeti terepmunkálatok. A vásárhelyi Tornyai János Múzeum a történelmi jelentőségű beruházás feltárásának leletanyagait később kiállításon mutatja be.
A leletanyag legnagyobb része már korábban bolygatott területről került elő. Fotó: Arany-Tóth Attila
A város múltját kutató régészek már a tramtrain beruházás megkezdése előtt tudták, hogy a kötelező feltárás történelmi jelentőségű. A vásárhelyi Tornyai János Múzeum kollégái eddig kétezer órát töltöttek terepen, tízezer fotóval dokumentálva a felszínre került több mint nyolcezer tárgyat. A felszíni munkálatoknak hamarosan vége, később kiállításon mutatják be a gyűjteményt.
– Rendkívüli a feladat, hiszen a tudományos rendszerezéssel, a leletek restaurálásával egy komplett történetet szeretnénk elmesélni az itt élőknek – mondta kérdésünkre Csányi Viktor, a múzeum régésze. Hangsúlyozva, hogy a történelmi korszakok mellett a város hely- és építéstörténetére vonatkozó megfigyelések eredményeit is bemutatják. A feltárás ugyanis olyan épített örökséget is felszínre hozott, amit eddig csak fotókról ismerhettek.
Kiegészülnek a mozaikos emlékek
A mára sűrűn beépített város régészeti leletei zömében kisebb, hétköznapi munkálatokkal, például egy akna ásásával jutottak felszínre – magyarázza Csányi Viktor. Hozzátette: a tramtrain beruházása kettészeli Vásárhely belvárosát, így pontosíthatták az ismert lelőhelyekről kialakított mozaikos képet. Mit is jelent mindez? – Megfigyelhettük a különböző rétegeket, az újkori feltöltéseket, azok vastagságát, esetleg pusztulását, az eltérő korok település-szerkezetét, illetve tisztázhattunk olyan geológiai részleteket, hogy mely terület maradt egykor lakatlan vízfolyások miatt – mondta.
Több település emléke Vásárhely alatt
Különböző korok különböző települései álltak egykor a mai város helyén. Az egyik egyik ilyen terület például a laktanya, a népkerti vasútállomány környéke. 2018. nyarán a kötelező régészeti munkálatokon túl geológiai fúrásokat végeztek a Bajcsy Zsilinszky utcában. Kíváncsiak voltak például arra, hogy a buszpályaudvarnál ismert török kori település miként kapcsolódik a Szent István tér irányába tartó Árpád-kori településsel.
A belvárosban a Szőnyi utca és az Andrássy út körül fémdetektoros kutatást végeztek. Bebizonyítva, hogy az 1500-as években kezdődött a város most is legpezsgőbb részén az élet. A záró munkálatokat a Nagyállomás környékén végzik a szakemberek, ahol a feltárás megerősítette, hogy itt az Árpád-kortól az Anjou-kor végéig egy település működött, amelyet igazolnak a most megtalált Árpád-kori cserépfazék- és bográcsperem-töredékek is.
A pályaépítés régészeti megfigyelése
A tramtrain kivitelezői és a régészeti munkálatokat végzők kitűnő munkakapcsolatáról számolt be Csányi Viktor. A beruházás régészeti szakfeladatait 2016 óta látja el az intézmény, részt vettek az előkészítésben, a megelőző dokumentáció elkészítésében, elvégezték a közműkiváltások és a pályaépítés régészeti megfigyelését. – Sok egyeztetéssel, odafigyeléssel és rugalmassággal dolgozhattunk együtt – mondta.