2021.01.16. 17:28
Ingyenes parkolás: jó ötlet volt?
A közösségi közlekedést kellett volna biztonságosabbá tenni és nem a parkolást ingyenessé – vélik ezt a szegedi szakemberek. Szerintük éppúgy megfertőződhetünk egy áruházban, ahová autóval érkeztünk egyedül, mint egy buszon vagy villamoson ülve. Az otthoni munkavégzés ellenére is autókkal zsúfolt a város.
2020.02.18 Szeged Képen: parkoló autók a rakparton Fotó: Kuklis István KI Délmagyarország DM
Fotó: Kuklis István
Kerekasztal-beszélgetésen értékelték szerdán Szegeden a járványhelyzet miatt bevezetett ingyenes parkolást és annak hatásait. A SASMob projektben megszervezett online eseményen Vincze Tibor közlekedésmérnök, Majó-Petri Zoltán, a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója és Csüllög Imre, a Magyar Kerékpárosklub képviselője ismertette a tapasztalatokat az ingyenes parkolás kapcsán.
Ingyenes parkolás: más megközelítésben
Mindannyian azon a véleményen voltak, hogy nem lett volna szükséges ingyenessé tenni a parkolást, hiszen a közösségi közlekedés eszközei akkor sincsenek tömve, amikor nincs vírushelyzet, így inkább azokat kellett volna még biztonságosabbá tenni, és azok használatára kellett volna ösztönözni a magyarokat.
A szakemberek szerint ugyanígy a fertőzés veszélyének van kitéve valaki akkor is, ha autóval megy el valahová, például bevásárolni, hiszen ott éppúgy emberekkel találkozik, mintha busszal vagy villamossal közlekedne.
A 4000 parkoló megtelt
Szóba került, hogy bár sokan otthonról dolgoznak, mégis zsúfolásig telítettek a parkolóhelyek. Kiderült, valamivel több mint 4000 parkolóhely van ma Szegeden, de ezt a járványhelyzetben is maximálisan kihasználják a helyiek.
Akár 30-45 percet is kell keringeni annak érdekében, hogy szabad helyet találjunk.
A szakértők szerint éppen ezért jó a díjfizetés, mert azzal szabályozni lehet a parkolást, azáltal biztosan nem hagyják a belvárosban az autójukat akár egy teljes napra. A zöld zónában ugyanis átlagosan 42 percet szoktak parkolni az autósok akkor, amikor ezért díjat kell fizetniük.
Merre mozdulunk?
Beszéltek arról is, hogy a járvány hatására újra előtrébe került az egyéni közlekedés, pedig 2019-ben már tapasztalható volt egy elmozdulás a közösségi közlekedés népszerűsége felé. Példaként említették Kínát, ahol különösen ügyelnek a tömegközlekedés kihasználtságára, azonban abban 10 százalékos visszaesést tapasztaltak a koronavírus miatt. A szakemberek attól tartanak, hogy hazánkban, ahol kevésbé kedvelt a tömegközlekedés, még nagyobb lesz a probléma, mert elszoknak az emberek a buszon, trolibuszon, villamoson való közlekedéstől. Ennek pedig komoly következményei lehetnek, ami a városi közlekedést és a környezetvédelmet illeti. Továbbra is gondot fok okozni a parkolás, illetve a járművek környezetszennyezése.