Közlekedés

2021.05.24. 17:29

Egyre veszélyesebb a városi vezetés

„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” Az Autós Nagykoa­líció népszerű figyelemfelhívó-­oktató sorozatában ezúttal a városi autóvezetés biztonságát vesszük át, sok információval és jó tanáccsal.

K. A.

Szegedi közlekedés – figyeljünk egymásra! Fotó: Frank Yvette

Forrás: Frank Yvette/Illusztráció

Fotó: Frank Yvette

Szinte minden autós utazás része a lakott területen, városban történő közlekedés. Alapvető fontosságú, hogy a KRESZ-ben is külön szabályok vonatkoznak a lakott területi közlekedésre, hiszen itt mások is nagy valószínűséggel felbukkannak, rá­­juk külön is oda kell figyelni.

A városban minden pillanatban találkozhatunk gyalogosokkal, kerékpárosokkal, sok az üzlet, amely előtt rakodhatnak, gyakori az útépítés, -felújítás, és még hosszan sorolhatnánk. Azaz egy sor olyan körülmény nehezíti a közlekedést, amelyek lakott területen kívül kevésbé jellemzők, ráadásul ezekkel egy rövidebb utazás alkalmával is tömegesen találkozik az autóvezető.

Milyen kirívó szabálytalanságokkal találkozunk, milyen veszélyeket rejtenek ezek, és ho­­gyan tudunk biztonságosan vezetni a település határain belül?

A sorozat előző, lapunkban április 13-án megjelenő részében foglalkoztunk már a gyalogosbalesetekkel, de érdemes egy mondatban feleleveníteni a legfontosabb tudnivalókat. A gyalogosok – egy járművel szemben – a legvédtelenebb résztvevői a közlekedésnek. Természetes, hogy a kijelölt átkelőhelyekhez közeledve erősen defenzív vezetési módot kell választanunk, hogy még váratlan megjelenésük esetén is biztonsággal meg tudjunk állni. Ezenkívül iskolák, óvodák, játszóterek környezetében is kiemelt figyelmet kell fordítani az út menti gyalogosokra, és itt ki kell emelni a gyermekeket, akik esetleg nem a zebrán próbálnak átkelni az utcán.

Szegedi közlekedés – figyeljünk egymásra!
Fotó: Frank Yvette

Védettség szempontjából a kerékpárosok sincsenek sokkal jobb helyzetben a gyalogosoknál.

Bár városainkban a kerékpárút-hálózat egyre sűrűbb, de sajnos nem minden bringás választja a dedikált utakat. A pandémiás időszakban erősen megnövekedett a két keréken közlekedők száma, nemcsak az ezt a közlekedési módot választók miatt, hanem a biciklis ételfutárok is egymást érik az utakon. Az ő biztonságuk érdekében előzéskor mindig tartsunk legalább 1,5 méteres oldaltávolságot! Ha ez az útviszonyok, vagy a közlekedési helyzet mi­­att nem lehetséges, akkor ne le­­gyünk restek lefékezni és ki­várni, amíg a biztonságos előzés feltételei fennállnak.

Nagyvárosainkban sokszor több sáv is rendelkezésünkre áll azonos irányban történő haladáshoz. Ezeken az útszakaszokon gyakran tömött so­rokban haladnak a járművek, de ne feledkezzünk meg arról, hogy előnyszerzés, gyorsabb haladás miatt nem szabad váltogatnunk a sávokat.

A cikázás nemcsak szabálytalan, de veszélyes is, mert a normálisan közlekedő autóstársak nem számítanak arra, hogy eléjük vágnak.

Több forgalmi sáv estén ki­­emelten fontos a már korábban is említett gyalogos-átkelőhely megközelítés. A zebránál, ha a szomszédos sávban már áll egy jármű, mindenképpen meg kell állnunk, hiszen az autó takarásában jó eséllyel ott van egy gyalogos. Lakott területen nem lehet mindenhol 50 kilométer/órával haladni, sok helyen sebességkorlátozásokkal találkozunk. Ezeket nemcsak a büntetések elkerülése miatt érdemes betartani, hanem azért is, mert a közlekedésszervezők tapasztalatai alapján az útszakaszon ez a biztonságos legnagyobb sebesség.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában