2021.11.16. 16:40
Halálút: Emléktáblák övezik a 47-es főutat
A felújított 47-es főúton a közlekedők egy része ész nélkül hajt, és nem törődik a biztonságos előzéssel. A 47-es a közlekedők véleménye és a statisztikai adatok alapján is a legveszélyesebb utak közé tartozik, sajnos szerepel azon a listán is, amelyet a köznyelv csak halálútnak nevez.
20211110 Hódmezővásárhely A 47-es főút halálút szakaszán útszéli keresztek emlékeztetnek Sóshalomnál. Fotó: Karnok Csaba KC Délmagyarország (DM)
Fotó: Karnok Csaba
A 47-es főút Kakasszék és Hódmezővásárhely közötti szakaszán jó néhány hozzátartozók által készített emlékmű jelzi, hogy ott halálos közlekedési baleset történt. Az ember szíve ismeretlenül is összeszorul a látványtól.
Mindig van friss virág
A pósahalmi elágazásnál lévő buszmegállóban mindig látni új mécseseket. A mellette lévő tanya kerítésén is koszorúk, virágok találhatók. Két évvel ezelőtt, 2019 októberében halálos baleset történt ott. Egy Orosháza felől nagy sebességgel közlekedő autó a pósahalmi útra forduló traktor pótkocsijának ütközött, majd nekiment egy ugyancsak szemből érkező személygépkocsinak is. Végül a bal oldalon lévő ház kerítésébe csapódott. Apa és lánya súlyosan megsérültek, az anyósülésen utazó édesanya életét nem lehetett megmenteni.
Néhány kilométerrel arrébb, Sóshalmon egy negyvenes éveiben járó asszony életének is egy baleset vetett véget. Úgy tudjuk, ő is vétlen volt.
Hallani is, ki száguld
Egy újabb út menti kereszt pedig egy családi tragédiát jelez. Az a baleset még 2017-ben történt, egy háromtagú család, apa, anya és a gyermekük is meghalt. A 47-es főút Vásárhelyt elkerülő szakaszán, a Rárósi úti csomópontban pedig egy motorosnak állítottak emléket.
Nagyon sok a sérüléssel járó baleset is. Pánczél Zoltán Kakasszéken lakik, a 47-es főút mellett.
– Amióta felújították a 47-est, azóta a forgalom és a sebesség is megnőtt – mondta a gazdálkodással foglalkozó férfi.
– Tapasztalatom szerint minden harmadik-negyedik autós száguld. A nyáron a kertben dolgoztam, amikor hallottam, hogy valaki megint veszettül nyomja a gázt. A következő pillanatban már egy óriási csattanást hallottam. A tanyám előtt enyhe kanyar van, az autós előzni akart, de jöttek szemből, ezért inkább az árkot választotta. Hívtam a mentőket, de valaki már megelőzött. Később láttam, hogy egy férfi egy 3-4 éves kisgyerekkel a karjában rohan a mentőkhöz. Ha egy gyerek is ült vele az autóban, akkor miért nem vigyázott jobban? – tette fel a kérdést.
Táblákkal a lassításért
Székkutas is sokat szenvedett már a településen átszáguldó autósoktól. A község szinte minden évben elveszít közlekedési balesetben egy embert. Lapunk egy rövid ideig a maga módján hozzájárult a sebességcsökkentéshez. Egy cikkünkhöz 2017-ben kézi sebességmérőnek álcázott hajszárítóval lassítottuk a forgalmat. Az önkormányzat már táblákat is kihelyezett a falu két végére, amiben kérik, hogy az autósok tartsák be az 50-es sebességhatárt.
– Napi 7-8 ezer jármű halad át településünkön. Amit lehet, megtesszük azért, hogy megvédjük a lakosainkat. Most korszerűsítjük a közvilágítást, a három gyalogosátkelőnk az eddiginél is jobb megvilágítást kap majd. De a balesetek számának csökkenésében leginkább az autóskultúra fejlesztése segít – mondta Szél István, Székkutas polgármestere.
Megkerestük a Csongrád-Csanád Megyei Rendőr-főkapitányságot is. A 47-es főút megyét érintő szakaszán az utóbbi öt évben történt baleseti adatokat kértük. A november 9-én kelt levelünkre még nem kaptunk választ.