2025.02.07. 13:20
Húsz éve várja egy egész város, hogy végre kisebb csoda történjen a rakparttal
Szeged 2025-ös költségvetésében fontos fejlesztések szerepelnek. Ezek egyike a rakpart rekonstrukciója, amelyet már 20 éve terveznek, a várfaltól a belvárosi hídig tartó szakaszon indulhat el. Bár a nagyobb munkálatok csak 2026-ban kezdődhetnek, ismét vannak elképzelések.
Rendkívüli ülésen tárgyalta pénteken a szegedi közgyűlés Pénzügyi és Vagyongazdálkodási Bizottsága az önkormányzat 2025-ös költségvetési előterjesztését, amelynek főösszege a pénzügyi tartalékkal együtt 96,9 milliárd forint. Ebben több látványos beruházás is szerepel: a már megkezdődött Gogol utcai rekonstrukció mellett az ígéretek szerint a rakpart felújítása is megkezdődhet. A 2025. évi költségvetésben saját forrásból a várfaltól a belvárosi hídig tartó szakasz elemeinek közbeszerzési megrendelései, illetve a csatornázási munkálatok valósulhatnak meg. Az első ütem munkáira a költségvetésben 1,16 milliárd forintot terveztek.

Bár idén valószínűleg látványos változás még nem lesz, hiszen a nagyobb építőipari kivitelezés 2026-ban kezdődhet legkorábban, az előterjesztésben már elolvasható, milyennek álmodták meg a belvárosi Tisza-partot. Megújul az útfelület, a járdát kiszélesítik, forgalomcsillapító megoldások alkalmazásával a gyalogos és a kerékpáros forgalom feltételeit is javítják, valamint többfunkciós terek alakulnak ki, amelyek alkalmasak lesznek rekreációra, a Tisza közelségének kihasználására, valamint közösségi térfunkciókat is kiszolgálnak.
Éppen 20 éve kezdték el a tervezgetést
A rakparttal kapcsolatosan egyébként már régóta léteznek különféle fejlesztési koncepciók. A rondella felújítását például már 2003 novemberében bejelentette Botka László polgármester. A város egyetlen középkori vármaradványát eredeti állapotába szerették volna helyreállítani, a bástyában pedig helyet kapott volna egy állandó helytörténeti kiállítás. A nagy árvíz 125. évfordulóján azonban az ígérettel ellentétben nem kezdődtek meg a munkálatok, sőt azóta sem.
A Szeged főutcája a Tisza elnevezésű projekt 2005-ben készült el. Mivel azonban a nagyívű beruházásra szánt uniós pályázati pénzekből ez a fejlesztés nem kapott támogatást, a szabadidőpark, a vízfelületre helyezett sétány, az Y híd, a belvárosi partszakaszra telepíthető elemes vízi stégrendszer, a belvárosi napozó a gyaloghíd, a Bertalan híd alatti sportpálya és a vízi színpad is mind megmaradt látványtervi szinten. A projekt ötletgazdái két éve összegezték tapasztalataikat, és arra a megállapításra jutottak, hogy forráshiány miatt a projekt 2008-ra gyakorlatilag ellehetetlenült, és a szervezőerővel is gond volt. A tervezet részletes kidolgozása ellenére sem lett ugyanis tulajdonképpen gazdája a programnak. Egyedül a partfal felújítása valósult meg 2015-ben, arra 2,2 milliárd forintot költöttek, illetve felújították a lépcsősort is.
Látványtervekre is lehetett szavazni
A Szeged főutcája projektet 2019-ben mutatták be ismét, három mérnöki iroda húsz ötletéből kiállítást is szerveztek. Erre a projektre másfél milliárd forintot különített el az önkormányzat, és bár akkor is eltökéltek voltak a megvalósításban, ekkor sem történt végül semmi. Az újabb pályázatot 2022-ben írták ki ,,A szegedi rakpart komplex fejlesztése” című projekthez. A Közéleti Kávéház közelmúltbeli programján pedig Botka László polgármester részletesen ismertette a mostani elképzeléseket.
Kizöldülhet a rakpart
Az ígéret szerint teljesen bezöldül majd a Huszár Mátyás rakpart: 2100 négyzetméteren 3100 cserje és évelő, valamint 48 darab fa ültetése van tervben. A lépcsőket néhol zöld rámpa váltja és a rakpart alsóbb lépcsőinél rendezvényhelyszínt is kialakítanak. Egyelőre azonban tervben is csak a várfaltól a belvárosi hídig tartó szakasz szerepel, és annak megvalósítása sem az idei évben kezdődik. A Roosevelt tértől a déli rámpa aljáig tartó szakasz ,,egyszer majd” a TOP-Plusz forrásból kerülnének megvalósítása, az északi rámpától az északi várfalig tartó szakasz kivitelezése távlati fejlesztési cél – áll a költségvetési tervezetben.