2025.02.20. 10:11
Indul a tesztidőszak, besárgult a tramtrain orra
A tramtrain balesetek száma továbbra is magas, ezért a MÁV figyelemfelkeltő megoldásokkal próbálja növelni a biztonságot és csökkenteni az ütközéseket.

Sárga orrú tramtrain. Fotó: MÁV
Elindult csütörtökön az első, elején és végén élénksárga színnel felmatricázott tramtrain Hódmezővásárhelyen és Szegeden, az átalakítás célja, hogy a járművek kitűnjenek a közúti forgalomból, és ezáltal csökkentsék az ütközések, balesetek számát – tájékoztat a MÁV Kommunikációs Igazgatósága.

Az ötlet Horváth Csongor mérnökgyakornok diplomamunkájából származik, amit vizsgálatok is alátámasztottak: a szegedi környezetben a sárga járművek jobban felkeltik a közlekedők figyelmét. Ha az egyéves tesztidőszak sikeres, további szerelvényeken is alkalmazzák.
Tramtrain baleseti statisztika
A vasútvillamosokkal történt balesetek száma továbbra is magas, főként a közlekedők figyelmetlensége és a KRESZ megszegése miatt. A tramtrain 2022-ben 28, 2023-ban 26, 2024-ben 17, 2025-ben pedig eddig 4 balesetet szenvedett, ezek nagy részében keletkezett kár.
A KRESZ szerint a vasútvillamos minden járművel szemben elsőbbséget élvez, beleértve a körforgalmakban közlekedőket is, azonban sok közlekedő ezt figyelmen kívül hagyja. A MÁV ezért ismételten óvatosságra inti az autósokat, kerékpárosokat és gyalogosokat a tramtrain útvonalán.
Bár a balesetek száma magas, a szolgáltatás továbbra is rendkívül megbízható, a vonatok pontossága jellemzően 98% körüli. A javítási költségek balesetenként 500–800 ezer forintot tesznek ki, összesen már 40 millió forintos kárt okozva. Az új alkatrészkészletnek köszönhetően azonban a sérült járművek javítási ideje mára jelentősen csökkent.