2025.03.25. 06:20
Egyéb titkot is rejt a T-34-es harckocsin kívül a Tisza Szegednél
Nyolcvan éve pihen a víz alatt a második világháború során elsüllyedt T-34-es harckocsi. De nem ez az egyetlen víz alatti lelet Szegednél. Egy 1723-ban elsüllyedt sószállító dereglye és rakománya még mindig a Tisza mélyén nyugszik. A hajóroncs római kori oltárköveket szállított Erdélyből Bécsbe. Az elmúlt évtizedek kutatásai ellenére sem sikerült kiemelni a maradványokat.
Több mint húsz éve, még jóval a T-34-es harckocsi előtt egy római kori oltárkövekkel megpakolt sószállító dereglye tartotta lázban a szegedieket és a szakmát. A Tiszában elsüllyedt hajó, római kori oltárköveket szállított. 1723-ban III. Károly császár utasítására Giuseppe Ariosti gróf Erdélyből Bécsbe kívánta juttatni a római kori kőemlékeket. A Maroson és Tiszán haladó három sószállító dereglye egyike Szegednél, a kikötési manőver során, túlterheltség miatt elsüllyedt. A mentési kísérletek sikertelenek voltak, így a hajóroncs és rakománya a folyó mélyén maradt.

Hajóroncs a Tisza mélyén
2004-ben az Octopus Tengeri Régészeti Kutató Egyesület geofizikai műszerekkel próbálta azonosítani a hajóroncsot és az oltárköveket a Tisza szegedi szakaszán. A kutatás célja az volt, hogy pontot tegyen a legenda végére, és kiemeljék a hajót a folyóból. A 2004-ben végzett kutatások során a régészek nagy valószínűséggel megtalálták az 1723-ban Szegednél elsüllyedt, római kőfaragványokat szállító hajó maradványait. Azonban a hajó és rakománya kiemelésére tett erőfeszítések eddig nem jártak sikerrel. Az elsüllyedt dereglye és a római kövek továbbra is a Tisza mélyén maradtak.
Kutatások és remények
2009-ben a “Szeged: ígéretes anomáliák a Tisza mélyén” című blogbejegyzés beszámolt arról, hogy a Tisza medrében végzett szonárvizsgálatok során több anomáliát is észleltek, amelyek hajóroncsokra utalhatnak. Ezek a jelek új reményt adtak a kutatóknak az elsüllyedt dereglye megtalálására. De a rendelkezésre álló információk alapján az 1723-ban Szegednél elsüllyedt dereglye és a római kori kőfaragványok felkutatására irányuló erőfeszítések az elmúlt évtizedekben nem vezettek sikerre. A római kori oltárköveket szállító hajó a T-34-es tankkal együtt azóta is hullámsírban nyugszik.
Szétszedték és faanyagként értékesítették
Sikerült megállapítani, hogy a XVIII–XIX. században készült dereglye majdnem egyben fekszik a homokban. A vizsgálatok szerint a hajó 12-13 méter hosszú, amelynek fedélzetére 30-35 tonna terhet rakhattak, és valószínűsíthető, hogy sót szállítottak rajta. A legegyszerűbb kivitelű sóhajókat fenyődeszkákból készítették. A dereglyéket, miután megérkeztek rendeltetési helyükre, szétszedték és faanyagként értékesítették, mivel viszszavontatásuk hegymenetben nem fizetődött volna ki.