2025.03.20. 10:20
Teljesen megújulhat a KRESZ, megtudtuk, melyek a legfontosabb változások
2026-ben jelentős változások jöhetnek a közlekedési szabályokban. A KRESZ módosításai érintik a sebességhatárokat, a jogosítványhoz kötött járművezetési lehetőségeket és a mikromobilitási eszközöket is. A részletekre még várni kell, de a tervezett újítások nagy hatással lehetnek a közlekedés biztonságára.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) 2025. március 31-re tervezi az új KRESZ beterjesztését, mely számos változást hozhat a közlekedési szabályokban. A tervezett módosítások között szerepel a sebességhatárok módosítása, sebességkorlátozás iskolák és óvodák környékén, új szabályok a kerékpárosok és elektromos rollerek számára.

KRESZ változások 2025: mit érdemes tudni?
A nagyközönség számára az új KRESZ pontos tervezete egyelőre nem elérhető, azonban az irányelvek már korábban több fórumon is felmerültek. Az új szabályozás várhatóan gyakorlatiasabb lesz a jelenleginél, és olyan közlekedési helyzeteket is egyértelműen meghatároz, amelyek korábban vitásak voltak. A legjelentősebb változások egyike a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező sofőrök motorhasználatát érinti. A tervek szerint a jövőben automata váltós vagy elektromos, legfeljebb 15 lóerős motorokat is vezethetnek majd B kategóriás jogsival. Ez a módosítás több szempontból is kedvező lehet: egyrészt segíthet csökkenteni a forgalmi dugókat, ami különösen Pécs belvárosában javíthatná a közlekedést, másrészt a kevesebb állásidő miatt mérséklődhet a károsanyag-kibocsátás is. Külföldi tapasztalatok alapján az intézkedés nem növelte a motoros balesetek számát.
Teljesen megújulhat a KRESZ
A lapunknak nyilatkozott szegedi gépjárművezető szakoktatók hangsúlyozták, hogy nem szívesen beszélnek olyan dologról, amit nem ismernek. Mint mondták, a módosításokat várhatóan márciusban tárgyalja a kormány, de a végleges verziót majd csak jóval később fogják elfogadni. A szakma és a közlekedők is várják a részleteket, de a jelenlegi tervek szerint a teljesen új KRESZ legkorábban 2026-ban léphet hatályba.
Új közlekedési eszközök, új szabályok
A változás egyik legfontosabb eleme a mikromobilitási eszközök bevezetése a KRESZ-be. Az elektromos rollerek, Segwayek és egyéb modern közlekedési eszközök eddig nem szerepeltek a szabályozásban, most azonban pontosan meghatározhatják, hová sorolják ezeket, és milyen szabályok vonatkoznak rájuk.
B-kategóriás jogosítvánnyal 125 köbcentis motor?
A tervek szerint B kategóriás jogosítvánnyal akár 125 köbcentiméteres motorkerékpárokat is vezethetnek majd a sofőrök, hasonlóan több külföldi gyakorlathoz. A szegedi szakoktatók szerint egyelőre kérdéses, hogy ehhez szükséges lesz-e külön vizsga vagy gyakorlati képzés, illetve hogy minden típusú motorkerékpárra vonatkozik-e majd a könnyítés.
Mobiltelefon-használat gyalogosként is tilos lehet
Az új szabályok szerint vasúti átjárónál és gyalogátkelőhelyen is tilos lesz mobiltelefont nyomogatni. A cél, hogy csökkentsék a figyelmetlenségből adódó balesetek számát. Bár a rendelet ellenőrzése kérdéses, hiszen nem lehet minden zebrához rendőrt állítani, a jogszabály várhatóan szigorúan szabályozza majd ezt a gyalogosokra is kiterjedő tiltást.
A „cipzár elv” és a sávváltási szabályok változása
A tervek szerint a „cipzár elv” kötelezővé válhat: ha egy sáv megszűnik, a másik sávban haladó sofőrök kötelesek beengedni az ott közlekedőket. Ez az elv jelenleg is ajánlott, de a gyakorlatban sokszor figyelmen kívül hagyják. Emellett változhat a sávok megszűnésével kapcsolatos elsőbbségi szabály is, amelyet akár jobbkéz-szabályhoz igazíthatnak.
Parkolás és várakozás: egyszerűbb megfogalmazás jöhet
A jelenlegi „Megállni tilos” és „Várakozni tilos” táblák sokszor zavart okoznak a közlekedők körében. Az új KRESZ szerint ezeket egységesíthetik, például a „Várakozni tilos” helyett „Parkolni tilos” feliratot használhatnak, hogy egyértelműbb legyen a jelentésük. Az új szabályozás célja, hogy a modern közlekedési kihívásokra reagálva egyértelműbb, biztonságosabb és átláthatóbb rendszert teremtsen. A részletekre még várni kell, de az már biztos, hogy jelentős változások előtt áll a közlekedési szabályrendszer.