2025.04.28. 16:20
Robogóval a városban: gyorsaság, spórolás és szabadság két keréken
A városi közlekedés számos kihívást rejt, főként a dugók és a parkolás miatt. A robogó ideális megoldást kínál gyorsaságával és praktikusságával. Fekete Dániel ételfutárként napi szinten bizonyítja a robogó előnyeit Szeged utcáin. A fiatalember évente 40-50 ezer kilométert motorozik robogójával ételfutárként.
Olcsón fenntarthatók az 50-es robogók és mopedek, amelyekből több százezer fut Magyarország útjain. Számos előnyük van. Már egy Szeged nagyságú városban is rendszeresek a dugók, amelyekből csak a robogó használója menekül.

Robogó, a városi közlekedés bajnoka
Az 50 köbcentis kismotorok, mint például a Berva és Panni, az 1950-es évek végén jelentek meg Magyarországon. A rendszerváltás után a robogók váltak népszerűvé, különösen a Japánból és Olaszországból importált modellek, mint a Yamaha Jog. Ezek a járművek ma is gyakoriak az utakon.
Dániel tapasztalatai a robogó előnyeiről
A szegedi Fekete Dániel évi 40-50 ezer kilométert motorozik kismotorjával ételfutárként. Robogós tapasztalatairól kérdeztük. Dániel szerint ezek a kis gépek igazi városi bajnokok: a piros lámpánál könnyedén előregurulhatsz velük a sor elejére, nem ragadsz a dugóban, és szinte bárhol parkolhatsz anélkül, hogy helyet keresgélnél. Ráadásul nem kell félni a közterületesektől sem: szabálytalan parkolás esetén a robogókat jóval ritkábban büntetik vagy szállítják el. – A fogyasztásuk is verhetetlen: míg egy átlagos városi autó nyáron klímával akár 8–10 litert is elkortyol 100 kilométeren, egy 50 köbcentis robogó beéri 2–3 literrel. És ez nemcsak a benzinköltségeken látszik meg, hanem a fenntartási díjakon is: olajcserével és néhány alapvető karbantartással pár havonta 8–10 ezer forintból is megúszható az üzemeltetés – magyarázta Dániel.

Hátrányai is vannak
Természetesen a robogózásnak is megvannak a maga hátrányai: karosszéria híján a vezető nincs olyan mértékben védve, mint egy autóban. Dani azt mondta, a robogók ára igen kedvező: egy jó állapotú példány már 150 ezer forint környékén beszerezhető. Ráadásul a segédmotoros kategóriába tartozó 50 köbcentis járművek "B" kategóriás jogosítvánnyal is vezethetők. Egy kötelező biztosítás megkötése után már indulhat is városi robogózás.
Egyszerű szabályozás és alacsony költségek
A kismotorok előnyei leginkább az egyszerű szabályozásban és alacsony fenntartási költségekben rejlenek. A segédmotoros kerékpár nem számít gépjárműnek, motorja legfeljebb 50 köbcentis lehet, és a legnagyobb sebessége nem haladhatja meg a 45 km/h-t. Lehet három- vagy négykerekű is, és akár elektromos motorral is működhet, de a legnépszerűbbek a kétkerekű benzines modellek. Az AM jogosítványhoz továbbá nem szükséges orvosi alkalmassági vizsgálat – írja a Magyar Nemzet.