2025.05.06. 13:50
Látványos művelet: így rakták vonatra a negyvennégy tonnás Lynx harcjárműveket – galériával, videóval
A Bakonyban vesz részt kiképzésen a Magyar Honvédség Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandár 1. Gránátos Zászlóalja. A hódmezővásárhelyi katonák kiképzéséhez szükséges harcjárműveket vasúton szállítják. Hogy hogyan kerültek a 44 tonnás gépek kedden délelőtt a vasúti pőrekocsikra? Szó szerint kicentizve. Az irányítók és vezetők összehangolt munkájával kerültek fel a Lynx harcjárművek a szállítófelületre. A sajtó is végigkísérhette a folyamatot.
Közel harminc harcjármű utazik a bakonyi gyakorlatra, köztük 4 BTR típusú páncélozott szállító hadijármű, Lynxek, és ARV Buffalo harcjárművek álltak fel a vasúti pőrekocsikra. A mozdony összesen 2200 tonna súlyt kell, hogy vontasson.

Kicentizve álltak rá a vasúti kocsikra
– A katonák egy vasútmódszertani foglalkozás után kezdenek hozzá a járművek vasúti kocsira állítására. Mivel a harcjárművek napszak korlátosak, ezért a Lynxek már tegnap éjszaka kiérkeztek a vasútállomásra – mondta Nagy Zoltán törzszászlós, aki kiemelte, sok az újonc katonájuk, vannak olyanok, akiknek ez az első, vagy a második vasúti „berakásuk”.
– A harcjárművek vezetőinek a vasúti kocsikra álláskor nincs egyszerű dolguk, hiszen mindössze 1 centiméteres tűréssel dolgozunk, ami nagy pszichés megterhelést jelent az újonc katonáknak.
A szerelvény 2200 tonna összsúlyú, ami már erősen igénybe vesz egy fővágányt is. Egy Lynx súlya 44 tonna, a harci súlya, amikor üzemanyaggal és lőszerrel is fel van töltve, ennél is nehezebb. ARV Buffalo harcjárműveket, „bikákat” is felrakodunk, ezek 57 tonnásak. A járművek 1 hónapig lesznek a Bakonyban.
A Lynx harcjárművek vezetői és az irányítók összhangban dolgoztak
Nagy Zoltán azt is elmondta, négyfajta pőrekocsi található a szerelvényben, vannak köztük német, osztrák és magyar kocsik is, amiket pont az ilyen nagy súlyú technikák szállítására fejlesztettek ki. Mindegyiknek más az adottsága, másképp kell a harcjárműveket rögzíteni.
Minden jármű pőrekocsira állításához két ember szükséges, a jármű vezetője és az irányító, aki kézjelekkel segíti a felállást. A felrakodás zökkenőmentesen és gyorsan történt.
Kicentizve álltak rá a vasúti kocsikra a hadijárművek
Fotók: Kovács ErikaIrányvonatként indult a szerelvény
A folyamatot az egészségügyi és a műszaki részleg biztosította. A harcjárművek irányvonatként utaznak, ami azt jelenti, hogy a szerelvénnyel szemben csak a nemzetközi expressznek van elsőbbsége vele szemben. Ezért már 16 óra 14 perckor Hajmáskérre érnek.