2025.05.12. 13:50
Aggódnak az utakért, amiken a hat monstrum áthaladt
Makón, Magyarcsanádon és Apátfalván hétfőig hatszor haladt át gyalogtempóban egy-egy közúton szállított, több száz tonnás generátor az elmúlt hetekben. Azok, akik a túlméretes szerelvény által érintett utak mentén laknak, aggódnak: mi lesz, ha a monstrum tönkretette az aszfaltszőnyeget?
– Mi lesz azokkal az utakkal, amiken ez a behemót szerkezet taposott? – kérdezték többen a különböző Makóhoz kötődő Facebook-csoportokban, meg közvetlenül lapunktól is ott lakók a városon áthaladt, összesen hat túlméretes szerelvény kapcsán. Az aggodalom a monstrum paramétereit ismerve érthetőnek tűnik, hiszen huszonegy méter hosszú, több mint négy méter széles, hat méter magas, illetve 471,5 tonnás. Az első egyébként február 14-én érkezett meg egy speciális szállító járművel, az utolsó gyalogtempós útját pedig május 12-re, hétfőre tűzték ki.

Merre járt a túlméretes szerelvény?
Bár a szállítások megkezdéséig nagy volt a titkolózás, sok volt a találgatás, végül kiderült, Amerikában gyártott, a romániai marosnémeti hőerőműhöz készült generátorokat szállítottak a helyszínre a Maros-parti városon, illetve Apátfalván és Magyarcsanádon, majd a nagylaki határátkelőn keresztül. Ami pedig a szárazföldi útvonalat illeti, mindegyik ugyanazt járta be. Azaz a tápéi komplejárótól a 4412-es számú régi maroslelei úton, majd az Ószegedi úton jutott be Makóra. A városon belül Révész, a Zrínyi és a Kölcsey utcán keresztül a 43-as főútvonal városi szakaszára, a Szegedi utcára érve végighaladt a Szegedi, a Megyeház és az Aradi utcán, majd a végén lévő körforgalomhoz – azaz az átrakodási helyhez – került. Onnan pedig a főúton át a határig, átvonulva a két falun.
Mi lesz az utakkal, ha tönkrementek?
Az érintett lakók aggodalmaival kapcsolatban megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt-t. Azt a választ kaptuk, hogy a túlméretes szállítmányok szállításának megkezdése előtt a Magyar Közút és a szállítást végző cég állapotfelmérést készített az érintett utakról. A szállítás hozzájárulásának feltételei között szerepel többek között az is, hogy amennyiben a szállítási útvonalon károkozás történik, azt a jogosultnak ki kell javítania. Az utolsó szállítmány elhaladását követően ismételt, közös állapotfelmérés várható, amely során a felek dokumentálják az esetleges hibákat, és ezt követően megkezdődnek a szükséges javítási munkálatok.