Nem létezik

2025.06.19. 06:24

Megszólalt a rendőrség a mindenkit foglalkoztató kérdésben, tiszta vizet öntöttek a pohárba

Egyre népszerűbb ez a közlekedési eszköz Magyarországon. Az elektromos roller használatával kapcsolatos balesetek száma azonban folyamatosan emelkedik. A szabályozás hiányosságai és a KRESZ elavult kategóriái sok félreértéshez vezetnek. Megpróbáljuk eloszlatni ezeket.

Az elektromos rollerek rohamos elterjedésével együtt emelkedik az ezekhez kapcsolódó balesetek száma is – derül ki az Országos Rendőr-főkapitányság Délmagyarnak küldött hivatalos válaszából. 

A rendőrség tisztázta a legfontosabb kérdéseket az elektromos rollerekről: mikor, hol, hogyan lehet használni, és miért nő meredeken a balesetek száma.
A rendőrség tisztázta a legfontosabb kérdéseket az elektromos rollerekről: mikor, hol, hogyan lehet használni, és miért nő meredeken a balesetek száma. Fotó: Karnok Csaba

Elektromos roller: emelkedő balesetszámok

A statisztikák szerint 2024-ben összesen 367 közúti balesetet okoztak rolleresek, 2025 első harmadában pedig már 115 esetet rögzítettek. A hatóság szerint a szabályozás még nem követte le ezt az új közlekedési formát, így sok a félreértés a jogosultságokkal és kötelezettségekkel kapcsolatban.

Mit mond a KRESZ a rollerekről?

A jelenleg hatályos KRESZ nem ismer a kereskedelmi forgalomban különböző fantázianévvel megvásárolható elektromos roller vagy elektromos kerékpár járműkategóriát. Ezen mikromobilitási eszközöket bizonyos műszaki jellemzőik alapján kell a KRESZ-ben nevesített járműkategóriák valamelyikébe besorolni. Ezek jellemzően segédmotoros kerékpárok, de vannak olyanok, amelyek kerékpárnak vagy akár motorkerékpárnak is minősülhetnek.

Kérdések és a válaszok

A KRESZ változásával és az elektromos rollekkel kapcsolatban tíz kérdést tettünk fel a rendőrségnek. A kérdéseket és a válaszokat alább soroljuk. 

Milyen sebességkorlátozás vonatkozik az elektromos rollerekre úton és járdán?

Az elektromos rollert a műszaki jellemzői alapján kell besorolni: ha segédmotoros vagy motorkerékpárnak minősül, a rájuk vonatkozó szabályok érvényesek. Járdán ezekkel tilos közlekedni, kerékpárral is csak 10 km/óráig, ha máshol nem lehet haladni.

Milyen gyakran mérik a rolleresek sebességét, és mi az eredmény?

A rendőrség rendszeresen ellenőriz, de nincs külön ellenőrzés a mikromobilitási eszközökre.

Rolleres balesetek arányáról és súlyosságáról van statisztikájuk?

A rendőrség 2024 óta vezeti a motoros rolleres baleseti statisztikákat. Tavaly 367 ilyen baleset történt, főként nagy teljesítményű rollerekkel. 2025 első harmadában 115 rolleres okozott balesetet, ez az összes eset 3%-a. A nagy teljesítményű rollerek több mint kétszer annyi balesetet okoztak, mint a kisebbek.

Kötelező-e a sisak az elektromos rollereseknek?

Az elektromos rollerek besorolása műszaki jellemzőik alapján történik. Ha segédmotorosnak vagy motorkerékpárnak minősülnek, a bukósisak viselése kötelező. A fejvédelem minden esetben erősen ajánlott, mert a rolleresek különösen sérülékenyek balesetkor.

Terveznek KRESZ-módosítást a rollerekre vonatkozóan?

Kérdésének megválaszolása nem tartozik a rendőrség hatáskörébe.

Mit tesz a rendőrség a rolleres balesetek megelőzéséért?

A rendőrség napi ellenőrzésekkel és kampányokkal igyekszik megelőzni a rolleres baleseteket, de hangsúlyozzák: a közlekedők felelőssége is kulcsfontosságú.

Hogyan rögzítik és elemzik a rolleres baleseteket?

A rendőrség statisztikát vezet a mikromobilitási balesetekről, hogy hatékonyabb megelőzési stratégiákat dolgozhasson ki, és részt vesz a jogszabályok módosításának előkészítésében.

Hogyan működik együtt a rendőrség és a rollermegosztók a nagyobb biztonságért?

Jelenleg az együttműködés eseti jellegű. A rendőrség konkrét baleseteknél vagy szabálysértéseknél, a jogi kereteknek megfelelően kérhet adatokat a szolgáltatóktól.

Milyen tanácsokat ad a rendőrség a rolleresekkel való biztonságos együttéléshez?

A biztonságos közlekedés érdekében a rendőrség fokozott figyelmet kér minden közlekedőtől:

  • Figyeljünk a gyorsan érkező rollerekre, különösen kereszteződésekben
  • Ne használjunk fülhallgatót vagy telefont közlekedés közben
  • A járművezetők fokozott óvatossággal vezessenek, különösen kanyarodásnál és ajtónyitás előtt
  • A rolleresek tartsák be az eszközük járműkategóriájára vonatkozó szabályokat
  • Használjanak sisakot és világítást, kerüljék a járdán haladást és az utasszállítást
  • Nedves úton, forgalomban csak gyakorlottan közlekedjenek
  • Az ittas vezetés minden mikromobilitási eszköznél tilos

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában