Villanások két világ olykor elmosódó határán

2021.01.31. 14:00

Gresa Márton képei a hamis illúziókról

Gresa Márton, a 66. Vásárhelyi Őszi Tárlat Fiatal Festők Nívódíjas festőművésze beszámoló kiállításának anyagában megmutatja: a fikció és a valóság elmosódó határvonalán életünk pillanatnyi fellángolások sorozata csupán.

Tábori Szilvia

Gresa Márton művészetében a virtuálisnak nevezett világ alapvetően realitásként jelenik meg. Fotó: Frank Yvette

Fotó: Frank Yvette

Saját maga valóságok közé szorultsága igen intenzíven hat Gresa műveire: bár kisgyerekként a fára mászó generációhoz tartozott, huszonéves korára ennek ellentmondóan egy egészen más, virtuális világban találja magát.

– Szinte természetesnek érezzük ezt a beolvadást a digitális létbe, miközben élénken emlékszünk korábbi élményeinkre. Ott van ebben egy értékvesztés, mert minden szinte anyagtalanná válik – mondta lapunknak Gresa Márton. Ez a belső és külső ellentét határozza meg alkotásait. A Tornyai János Múzeum földszinti belső termében letisztult figurái, a hétköznapi poszterhősök szinte rátekintenek a szemközti falakra, a friss, vizuálisan részben jóval zajosabb munkáira.

– Jelen világunk digitális bennszülöttei jelképezik azokat a fogyasztókat, akik már könnyedén lavíroznak napjaink valótlanságában

– mondta.

Flash, azaz villanás című kiállításán azt a problematikát járja körül, hogy a kortárs tömegkultúra, a vásárlói figyelemért egymással küzdő cégek termékkínálata, azok hamis illúziója miként határozza meg az egyént. Megmutatja azt a képet, amikor a virtuális, a fikció és a valóság határai elmosódnak.

Gresa Márton művészetében a virtuálisnak nevezett világ alapvetően realitásként jelenik meg.
Fotó: Frank Yvette

– Óriási bizonytalanság jellemzi az egész korunkat, hogy nem tudunk fix értékpontokat találni benne.

Életünk pillanatnyi fellángolások sorozata csupán

– mondta Gresa, beszámoló tárlatának címére utalva.

Gresa Márton festőművész kiállítása.
Fotó: Frank Yvette

– Az alkotó a digitális eljárásokat és a hagyományos festészeti eszközöket egyaránt használja műveiben, amelyeken közvetlen környezete is megjelenik. Elmosódó városi helyszínek, rideg megvilágítású terek, a videójátékokat idéző vizualitás, a mesterséges világkép, a képernyő elé kényszeredettség szimbólumai jelennek meg – mondta Képiró Ágnes. A tárlat rendezője és kurátora hozzátette:

Gresa Márton művészetében a virtuálisnak nevezett világ alapvetően realitásként jelenik meg.

Ugyanis a 21. század vir­tuá­lis térhasználataiban már-már valóságként érzékeljük a digitális tér látszatait. Különösen most, egy olyan bezárt időszakban, amikor főként televízión, monitoron keresztül érzékeljük a távoli és külvilágot. Gresa Márton színhasználatával fizikailag is megfogja a monitorfény hidegségét, elidegenítő hatását – magyarázta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában