2021.08.05. 18:08
Négy évszak zománcon
A vásárhelyi és alföldi népélet elkötelezett festője, Hézső Ferenc egy eddig be nem mutatott, 1972-es alkotása is látható egy különleges pécsi kiállításon.

Hézső Ferenc Négy évszak című képe a pécsi Modern Magyar Képtárban. Fotó: Janus Pannonius Múzeum
HódmezővásárhelyA vásárhelyi és alföldi népélet Hézső Ferenc kedvelt témája, a hódmezővásárhelyi festőművész újszerűen jeleníti meg az átalakuló tanyavilágot, a paraszti élet folyamatosan változó életformáját. Az 1938-as születésű festőművész tiszteli a helyi képzőművészeti hagyományt, ám formailag saját útját járja. Az 1967 és 1972 közötti korszakban a híres Bonyhádi Zománcgyár nyaranta meghívott művészei között volt ő is, hogy zománctáblákon jelenjenek meg kísérletező művei. Az 1972-ben ott készült alkotásával gazdagodott most a pécsi Modern Magyar Képtár Variációk a színes városhoz című időszaki kiállítása.
A Négy évszak elnevezésű kép négy darab, egyenként 45×45 centiméteres, egyben keretezett zománclemez.
A négy különböző alapszínre maszkolással felvitt zöld, piros, sárga és kék rétegek a négy évszakot jelenítik meg az absztrakció eszközeivel. Az általában realista, ábrázoló, az alföldi festészet hagyományához kapcsolódó vásárhelyi művésztelep alkotói közül ebben az időszakban egyedül Hézső kísérletezett ezzel az geometrizáló, absztrakt formanyelvvel.

Fotó: Janus Pannonius Múzeum
Tóth Károly művészettörténész szerint Hézső Ferenc műve abból a szempontból is különleges, hogy a vásárhelyi iskola korabeli tagjaival, például Németh Józseffel, Szalay Ferenccel ellentétben geometrikus absztrakt törekvéseket is tükröz a redukált formavilágú, ám látványos, színes formanyelven keresztül. Hézső Ferenc Bonyhádon készült alkotását a pécsi kiállításon a vele egy időben, ugyanott készült művek mellett, méltó környezetben mutatják be a művészetkedvelőknek.