2024.10.03. 17:34
Ecsettel fest haikukat a csíkszeredai képzőművész – videóval
Részegh Botond húszéves alkotói periódusáról nyújt átfogó képet a REÖK legújabb, nagyszabású kiállítása. A nemzetközi szinten is elismert, csíkszeredai képzőművész úgy fogalmazott, minden inspirálja, ami kortárs.
Pénteken este új kiállítás nyílik a REÖK-ben. A Vonalmágia című tárlat Részegh Botond csíkszeredai képzőművész eddigi életművét összegzi, alkotásainak gazdag válogatását felvonultatva szemlélteti a nemzetközi szinten is elismert festő- és grafikusművész sokoldalúságát.

Új irányba mozdult a REÖK életműsorozata
A csíkszeredai képzőművész hajdani mestere, Szabados Árpád életmű-kiállítása kapcsán került kapcsolatba a REÖK-kel, azt a tárlatot bejárva fogalmazódott meg benne a gondolat, hogy maga is szívesen látná műveit a patinás kiállítóhely falain. Nátyi Róbert, a REÖK vezető kurátora rámutatott, hogy a REÖK 2007-es nyitása óta elkötelezett a kortárs magyar művészek bemutatása mellett, rendszeresek a nagy léptékű életmű-kiállítások.
Számomra azért is érdekes a tárlat, mert az elmúlt években a magyar festészetből annak a generációnak az életműveit mutattuk be, akik zömmel a hetvenedik életévükhöz közelítenek vagy azon túl vannak. A középgenerációból kevesebbet tudtunk a közönség elé tárni, de a magyar képzőművészeti életnek ebből a generációból is nagyon jelentős képviselői vannak, ebbe az irányba is szeretnénk elmozdulni
– mondta el Nátyi Róbert, hozzátéve, hogy Részegh Botond tárlata egyik első lépése az említett elmozdulásnak.
Pandémia és háború is ihlette a csíkszeredai képzőművészt
A Vonalmágia kiállítás húszéves alkotói periódust felölelő anyaga a REÖK mindkét emeletét megtöltötte, Részegh Botond csaknem 120 művét tekinthetik meg a látogatók.
A kiállító lapunknak úgy fogalmazott, hogy minden inspirálja, ami kortárs, ami körülveszi. Lélekvesztés című sorozatát a telefonok és egyéb kütyük ihlették, Becsomagolt hétköznapok című sorozatát a covid-járvány. 2018-ban alkotta meg A háború anatómiája című sorozatát. A REÖK-ben külön teremben helyezték el Tündöklő magány címmel átfogott alkotásait, amelyeket a pandémia alatt tett fogadalmak kudarca ihletett.

A vonalak mellett a színek is markáns hatóerővel bírnak képein.
Csíkszeredából származom, ahol sajnos nincsenek színek. Egy medence, ahová a nap nem úgy süt be. Szóval én úgymond kitalálom, a témához választom a színeket. A kék és a sárga például a karantén alatt jött. Minden nap kisétáltunk egy hegy lábához az erdő szélére, egy takarón végigfeküdve néztük az eget, és gondoltuk, hogy milyen jó lenne, ha napsütés lenne és kék ég
– mondta el a kiállító.
Részegh Botond vonalaiból áradnak az érzelmek
Nátyi Róbert úgy fogalmazott, Részegh Botond nagyon sajátos stílust alakított ki a magyar képzőművészetben.
– Festészete erőteljesen a grafikai vonalkultúrára épül. Puritán eszköztárról beszélhetünk, ráadásul a témaválasztások is hétköznapinak tűnhetnek, hiszen emberábrázolásokról van szó. Egy vagy két figura szerepel a képein furcsa lebegésben, nincs perspektíva. Erőteljes egzisztenciális töltetük van, erőteljesen metafizikusak és filozofikusak ezek a munkák. A japán haiku versekre emlékeztetnek festményei és grafikái, ahol néhány szóban kell megfogalmazni egy egész világot. Botond is tömören, de erőteljes emócióval és nagy dinamizmussal készíti el képeit – mondta a kurátor.