2007.01.09. 15:19
Fél év, több mint 30 ezer látogató Vásárhelyen
Megnyitása óta, azaz fél év alatt több mint harmincezren látták a vásárhelyi Emlékpontot. Az új kiállítóhely bebizonyította: a kultúrára igenis hajlandók pénzt költeni az emberek. Az országos reklámkampány sem kidobott pénz, a látogatók 45 százaléka más településekről jött.

A történelem nem titok – hirdette országos kampányában a vásárhelyi kiállítóhely. Nem hiába. Fotó: Tésik AttilaMegnyitása óta, azaz fél év alatt több mint harmincezren látták a vásárhelyi Emlékpontot. Az új kiállítóhely bebizonyította: a kultúrára igenis hajlandók pénzt költeni az emberek. Az országos reklámkampány sem kidobott pénz, a látogatók 45 százaléka más településekről jött. 2006 a múzeumok éve volt a megyében: Szegeden Chagall, Dalí, Munkácsy képei tízezreket vonzottak. S bár az érdeklődés csökkent Ópusztaszer iránt, a Feszty-körképet is megnézték 200 ezren.
Tavaly júliusi megnyitása óta összesen 30 ezer 600-an nézték meg a vásárhelyi Emlékpontot. Az új kiállítóhelyet országos reklámkampány népszerűsítette, népszerűsíti. Televízióban, óriásplakátokon hirdették a közelmúlt történelmét bemutató kiállítást. „A történelem nem titok" kezdetű plakáttal ma is lehet találkozni. Mint az adatokból kiderült, a kampányra fordított összeg nem kidobott pénz: a látogatók 45 százaléka nem helybeli, s csak a vásárhelyi polgárok nézhették meg ingyen a házat.
Sokan buszokkal jöttek, mások családostul, és amellett, hogy tudták, a múlt rendszert itt elsősorban Hódmezővásárhely múltján keresztül ismerhetik meg, mégis kíváncsiak voltak: kifizették a 800 forintos felnőtt, vagy a 400 forintos diákjegyet. A kiállítás bebizonyította: a kultúrára igenis hajlandók sok pénzt áldozni az emberek, és egy kiállítás is lehet jó befektetés.
2006 Csongrád megyében fontos év volt a múzeumok szempontjából. A szegedi várban a Chagall-kiállítást hat hét alatt 28 ezer ember nézte meg, a nagy múzeumban rendezett Munkácsy-kiállítás idején a lépcső aljáig ért a sor vége, 6 héten át több mint 40 ezer látogató látta a magyar festőóriás képeit. Dalí 5 hét alatt 23 ezer embert csalogatott be a Fekete Házba. Mindegyik tárlatot népszerűsítette a sajtó, de ami a hírverést illeti, a vállalkozó szellemű múzeum is találékony volt.
Az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark közhasznú társaságként működik, azaz, szintén a piacról él. Bár a fönntartó megyei önkormányzat nemrég összevonta a szemöldökét, Ópusztaszer tavaly is több mint 200 ezer látogatót vonzott, ami az 1300 forintos felnőtt és az 1000 forintos kedvezményes jegyárak mellett még mindig jelentős szám.
Nem igazságos, mégis tanulságos lehet az összevetés: tavaly egész évben 8138 látogatója volt az új állandó régészeti kiállítást, és időszakos egyiptomi tárlatot is bemutató, hagyományos intézményként működő vásárhelyi Tornyai János Múzeumnak, és 4780 az Alföldi Galériának; az őszi tárlat idején 200 forintba került a jegy.