2007.11.14. 22:28
Repednek a házak Hódmezővásárhelyen
Hódmezővásáhely - Csörömpöl a vitrin, imbolyognak az ágyak és repedeznek a falak a vásárhelyi Makói országút melletti házakban. Az utca végén élők úgy gondolják, lakásukban a megnövekedett kamionforgalom tesz kárt.
Csörömpöl a vitrin, imbolyognak az ágyak és repedeznek a falak a vásárhelyi Makói országút melletti házakban. Az utca végén élők úgy gondolják, lakásukban a megnövekedett kamionforgalom tesz kárt. Korábban erre nem volt példa. Települési képviselőjük szerint a kamionforgalom a déli elkerülő út elkészültével csökkenhet.
A vásárhelyi Újvárost kettészelő utca lakói először csak arra figyeltek fel, hogy amikor a hatalmas kamionok elhaladtak odakinn, megcsörrennek a nippek a szekrényben. Egy idő után a falak is recsegni kezdtek, nemrégiben pedig repedések indultak meg a házakon.
– Amióta a nagylaki határátkelőt átépítették, majd Romániát is felvették az Európai Unióba, megnőtt a kamionforgalom errefelé is. A sofőrök nem veszik észre, hogy lassítani kellene, ezért itt zúgnak el a házak ablakai alatt – mondta Kádár József, az egyik repedező ház tulajdonosa. Kádá-
rék szerint valahogy le kellene lassítani a hatalmas járműveket, hogy kisebb rezgést keltsenek. Erre pedig talán az is megfelelne, ha a város végét jelző táblát távolabbra, akár a volt külső Hódiköt magasságába tennék.
– Úgy érzem, hogy süllyed a házam – mondta az asszony. Hozzáteszi, ha lefekszik, s elhalad egy kamion, akkor valósággal hintázik alatta az ágy. Nála is csörömpölnek a tárgyak a szekrényben. – Öreg ez a ház, még a múlt század elején épült, de eddig nem repedeztek a falai.
Spórolnak a sofőrök
Az élelmes kamionosok a Szeged és Hódmezővásárhely, illetve a Szeged és Makó közti, számukra már fizetős szakasz költségét spórolják meg a vásárhelyi kerülővel. A megye északi része felől érkezve Vásárhelyen nem a megyeszékhely felé kanyarodnak, hanem a városból közvetlen Makóra menő két alsóbbrendű főútvonalat használják. Gyakran visszafelé is erre jönnek, ezért hajtanak végig nagy számban a vásárhelyi Csomorkányi úton, illetve a szintén még belterületnek számító makói országúton. A régebben frissített GPS pedig egyenesen errefelé küldi azokat, akik Románia irányába tartanak.
Másik szomszédja, Dékány Ferencné mutatja is, hogy a konyhában honnét hullott le a felragasztott csempe a falról, s azt is, hogy a háza kívülről is repedezik.
– Ameddig tudtam, befestettem, ám a tetőig már nem értem fel – mutatja a fenti repedéseket. A néni életét amúgy is megkeseríti, hogy évtizedek óta a háza előtt van a buszmegálló, melytől a havat sem tudja az árokba tolni, azt neki lapáttal kell elhordania.
– 1949 óta lakom itt, és már hozzászoktam a nagy forgalomhoz, hiszen eddig is itt voltak a nagyüzemek. Ám ennyi kamion nem járt erre.
Nem kell sokat várakoznunk, hogy kamiont lássunk: néhány perc alatt öt ukrán, két olasz, hét román rendszámú monstrum dübörög el mellettünk. A lakók mondják, hogy éjjel tizenegy és hajnali három közt, illetve hétvégenként háborgatják leginkább nyugalmukat a járművek.
[namelink name="Molnárné Kecskeméti Rita"], Újváros települési képviselője elmondta, a Csomorkányi út és a Makói országút nem a városé, hanem a közútkezelőé, ezért ami a megoldást illeti, az önkormányzat lehetőségei korlátozottak. A házrepedések néhány éve a csatornázási munkák után is jelentkeztek, ekkor a város anyagi támogatást adott az érintett ingatlanok felújításához. A képviselő úgy véli, hogy a kamionforgalom nagy része elkerüli majd Újvárost, ha elkészül a tervezett déli elkerülő út.