2019.08.19. 09:52
Alig járható a tanyavilágba vezető út, a traktorok tették tönkre
Hódmezővásárhely - Rossz állapotú, szinte közlekedésre alkalmatlan a kopáncsi tanyavilágba vezető mintegy 3 kilométeres Csárpateleki út. Az eleje, 20-30 méter még normálisan járható, utána egyre több a hiba. Az útszakasz szerepel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. középtávú felújítási tervében.
– Idén már négy lengéscsillapító rugót cseréltem a kocsimban, a „hullámvasút" út szétrázta az elektronikát, és a kerékpár sárvédője is eltört a folyamatos rázkódástól – sorolta a kopáncsi tanyavilágban élő Dabis Gábor, akivel szinte napra pontosan 2 éve már felmértük a 47-es főutat a tanyákkal összekötő Csárpateleki utat. A kép most még siralmasabb. A harmadrendű útnak csak az elején, mintegy 20-30 méteren tökéletes a felülete.
A közel 3 kilométeres útszakasz első 100 métere aszfalttal borított, a többire 1941-ben készült úgynevezett vizes makadámburkolat, ami többrétegű zúzottkő réteg kiékelve. Ez 1975-ben felületi zárást kapott: hígított bitumen kipermetezését követően zúzottkövet hengereltek bele. Ez a pályaszerkezet nem bírta el a jelentős mezőgazdasági forgalmat – több 10 tonnás traktorok, munkagépek járják, sokszor megrakott utánfutóval –, ezért ment tönkre az út. A kezelésébe tartozó úton a Magyar Közút Nonprofit Zrt. rendszeresen végez javítást, hogy járhatóságát biztosítsa.
Az útszakasz szerepel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. középtávú felújítási tervében.
Fotók: Imre Péter
Tíz-tizenöt centiméter mélységű nyomvályúk alakultak ki, esőben áll a víz bennük. Ezek újabb csapdákat jelentenek a közlekedőknek, ráadásul a leérő, beakadó tárcsák és ekék is megbontották már a burkolatot. Az útszélek porladnak, folyamatosan keskenyedik az út. Gáborral láttunk olyan részeket, ahol lassan eltűnik az út.
A tanyavilágból csak ez visz ki a 47-esre, így az is felvetődik: javítás idején merre mennének a helyiek. – A közeli földúton, ami viszont esőben nem járható – mondta Dabis Gábor.
Két éve a Magyar Közút Nonprofit Zrt. azt válaszolta e-mailben feltett kérdésünkre: a Középtávú Felújítási Tervben – időtartama 7 év – szerepel az út teljes rekonstrukciója. Újabb, mostani kérdésünkre ezt megerősítették: terveik között továbbra is szerepel a 44121-es bekötőút teljes körű felújítása. A munkák akkor indulhatnak, ha a források a rendelkezésre állnak. Az alap üzemeltetési és fenntartási feladatokat megnehezíti, hogy a nyomvonal mellett van egy vízelvezető csatorna. A változó magasságú víz, illetve a kötött altalaj miatt az út földműve a zsugorodás és tágulás folytán változtatja térfogatát, ezért a burkolat fokozottan hajlamos a kátyúsodásra, repedésre – írták még válaszukban.