Alig járható a tanyavilágba vezető út, a traktorok tették tönkre

Hódmezővásárhely - Rossz állapotú, szinte közlekedésre alkalmatlan a kopáncsi tanyavilágba vezető mintegy 3 kilométeres Csárpateleki út. Az eleje, 20-30 méter még normálisan járható, utána egyre több a hiba. Az útszakasz szerepel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. középtávú felújítási tervében.

Imre Péter

– Idén már négy lengéscsil­lapító rugót cseréltem a ko­­csim­­ban, a „hullámvasút" út szétrázta az elektronikát, és a kerékpár sárvédője is eltört a folyamatos rázkódástól – sorolta a kopáncsi tanyavilágban élő Dabis Gábor, akivel szinte napra pontosan 2 éve már felmértük a 47-es főutat a tanyákkal összekötő Csárpateleki utat. A kép most még siralmasabb. A harmadrendű útnak csak az elején, mintegy 20-30 méteren tökéletes a felülete.


A közel 3 kilométeres útszakasz első 100 métere aszfalttal borított, a többire 1941-ben ké­szült úgynevezett vizes makadámburkolat, ami többrétegű zúzottkő réteg kiékelve. Ez 1975-­­ben felületi zárást kapott: hígított bitumen kipermetezését követően zúzottkövet hengerel­tek bele. Ez a pályaszerkezet nem bírta el a jelentős mezőgaz­dasági forgalmat – több 10 tonnás traktorok, munkagépek jár­­ják, sokszor megrakott utánfutóval –, ezért ment tönkre az út. A kezelésébe tartozó úton a Magyar Közút Nonprofit Zrt. rendszeresen végez javítást, hogy járhatóságát biztosítsa.

Az útszakasz szerepel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. középtávú felújítási tervében. Fotók: Imre Péter

Az útszakasz szerepel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. középtávú felújítási tervében.

Fotók: Imre Péter

Tíz-tizenöt centiméter mélységű nyomvályúk alakultak ki, esőben áll a víz bennük. Ezek újabb csapdákat jelentenek a közlekedőknek, ráadásul a leérő, beakadó tárcsák és ekék is megbontották már a burkolatot. Az útszélek porladnak, folyamatosan keskenyedik az út. Gáborral láttunk olyan részeket, ahol lassan eltűnik az út.


A tanyavilágból csak ez visz ki a 47-esre, így az is felvetődik: javítás idején merre mennének a helyiek. – A közeli földúton, ami viszont esőben nem járható – mondta Dabis Gábor.


Két éve a Magyar Közút Non­­­profit Zrt. azt válaszolta e­-­mail­ben feltett kérdésünkre: a Középtávú Felújítási Tervben – időtartama 7 év – szerepel az út teljes rekonstrukciója. Újabb, mostani kérdésünkre ezt megerősítették: terveik között továbbra is szerepel a 44121-es bekötőút teljes körű felújítása. A munkák akkor indulhatnak, ha a források a rendelkezésre áll­­nak. Az alap üzemeltetési és fenntartási feladatokat megnehezíti, hogy a nyomvonal mellett van egy vízelvezető csatorna. A változó magasságú víz, illetve a kötött altalaj miatt az út földműve a zsugorodás és tágulás folytán változtatja térfogatát, ezért a burkolat fokozottan hajlamos a kátyúsodásra, repedésre – írták még válaszukban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!