Hódmezővásárhely - Pofonegyszerű és szellemes kísérleti modelljeivel teszi könnyen érthetővé a különféle fizikai törvényeket Márki-Zay János, a vásárhelyi Cseresnyés-kollégium fizika–matematika tanára, aki negyvenegy éve lépett katedrára.
Modelljeivel most Európa-bajnok lett: elnyerte a berlini Science on the Stage, azaz Tudomány a színpadon című verseny legnépesebb kategóriájának első helyezését.
Többségünk nem úgy emlékszik az iskolai fizikaóráira, hogy ott könnyen és egyszerűen megértette volna tanára elméleti magyarázatait. Az elektronok áramlását ugyan a kilengő mutató jelezte, ám a nebulók ettől még nem tudták elképzelni, mi is történik. Megérteni, majd megtanulni pedig így nagyon nehéz volt.
A vásárhelyi Márki-Zay János, a Cseresnyés-kollégium fizikatanára egyszerű, szellemes, az oktatást segítő modelleket talált ki. Ötleteit máshol is nagyra tartják, hiszen ezekkel első helyezést ért el a nemrégiben Berlinben rendezett Tudomány a színpadon című versenyen.
A Gyakorlati ismeretek a jobb motivációért elnevezésű szekcióban vele együtt 15 ország 72 versenyzője indult. A zsűri két ötletét díjazta: szívószálmodelljével könnyen megérthetők az elektronok tulajdonságai és viselkedésük, papírhengerei pedig könnyen beláthatóvá teszik, hogy a testek geometriájának megváltoztatása hogyan módosítja azok fizikai tulajdonságát is.
– A birkaprémmel dörzsölt szívószálak hasonló tulajdonságokat vesznek fel, mint a szemmel nem látható elektronok, így az általam készített kereten viselkedésük jól bemutatható – magyarázta Márki-Zay János. A pedagógus saját gyakorlatában is használta ezeket a néhány forintból elkészíthető eszközöket, s azt tapasztalta, diákjai könnyen megértik általuk a nehéz, elméleti dolgokat, azaz tényleg meggyorsítja a tanulás folyamatát.
Nem kellett a gyártóknak
Eddig nem voltak vevők a tanszergyártók a vásárhelyi tanár ötleteire. Miután az eszközök gyártása kis haszonnal kecsegtetett, nem kívánták azokat előállítani.
Többségünk nem úgy emlékszik az iskolai fizikaóráira, hogy ott könnyen és egyszerűen megértette volna tanára elméleti magyarázatait. Az elektronok áramlását ugyan a kilengő mutató jelezte, ám a nebulók ettől még nem tudták elképzelni, mi is történik. Megérteni, majd megtanulni pedig így nagyon nehéz volt.
A vásárhelyi Márki-Zay János, a Cseresnyés-kollégium fizikatanára egyszerű, szellemes, az oktatást segítő modelleket talált ki. Ötleteit máshol is nagyra tartják, hiszen ezekkel első helyezést ért el a nemrégiben Berlinben rendezett Tudomány a színpadon című versenyen.
![]() |
Márki-Zay János a szívószálas modellel. Megérteti a nehezen elképzelhetőt is. Fotó: Tésik Attila |
A Gyakorlati ismeretek a jobb motivációért elnevezésű szekcióban vele együtt 15 ország 72 versenyzője indult. A zsűri két ötletét díjazta: szívószálmodelljével könnyen megérthetők az elektronok tulajdonságai és viselkedésük, papírhengerei pedig könnyen beláthatóvá teszik, hogy a testek geometriájának megváltoztatása hogyan módosítja azok fizikai tulajdonságát is.
– A birkaprémmel dörzsölt szívószálak hasonló tulajdonságokat vesznek fel, mint a szemmel nem látható elektronok, így az általam készített kereten viselkedésük jól bemutatható – magyarázta Márki-Zay János. A pedagógus saját gyakorlatában is használta ezeket a néhány forintból elkészíthető eszközöket, s azt tapasztalta, diákjai könnyen megértik általuk a nehéz, elméleti dolgokat, azaz tényleg meggyorsítja a tanulás folyamatát.
Nem kellett a gyártóknak
Eddig nem voltak vevők a tanszergyártók a vásárhelyi tanár ötleteire. Miután az eszközök gyártása kis haszonnal kecsegtetett, nem kívánták azokat előállítani.
Témák:
Hódmezővásárhelyhirdetés
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!
Lájkolom és követem a Delmagyar.hu-t
Megosztom a cikket a Facebookon
Olvasóink írták
F.V.”