Kék hírek

2019.06.07. 12:19

Dunai hajóbaleset: Újabb holttestet azonosítottak, még 8 embert keresnek - fotók a mentésről

Folytatólagos kihallgatásai során továbbra sem tett feltáró jellegű vallomást a múlt heti dunai hajóbaleset körülményeiről a meggyanúsított hajóskapitány.

Munkatársunktól

Vasárnap


06.53 - Azonosították a szombat délután Százhalombattánál megtalált holttestet. Az eddig eltűntként keresett dél-koreai nő a május 29-ei dunai hajóbaleset áldozata - közölte a BRFK a rendőrségi honlapon vasárnap reggel. A Duna teljes déli szakaszán tovább tart a kutatás. Még hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát keresik - közölték.



Szombat


21.24 - Újabb holttestet találták Érdnél


Újabb női holttestet találtak a Dunában Érdnél; vélhetően ő is a múlt heti hajóbalesetben vesztette életét - jelentette be az M1 aktuális csatorna szombat esti műsorában Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ Társadalmi Kapcsolatok Osztályának vezetője. Mint mondta, ha azonosítását követően bebizonyosodik, hogy a hajóbaleset áldozata, akkor még nyolc embert keresnek, köztük egy magyart. A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni. A magyar hatóságok több mint egy hete folyamatosan keresik az áldozatokat. Az elsüllyedt Hableány kiemelésének előkészítése is megkezdődött.

Csak az ünnepek után emelhetik ki a roncsot

15.25 - Nagy eséllyel csak az ünnepek után kezdődhet meg a Hableány roncsának kiemelése a Dunából - mondta Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ (TEK) osztályvezetője szombat délután Budapesten. Közlése szerint a sodrásoldalon sikerült az összes ablakot és nyílást lezárni a hajón, így megakadályozható, hogy az emeléskor az esetleg a hajótestben lévő holttestek kikerüljenek onnan.


Jasenszky Nándor elmondta, hogy a négy bekötési ponton az úgynevezett befűző köteleket átvezették, az egyik oldalon a kiemelésben résztvevő bárkához rögzítették. A másik bárka, ahova a kötelek másik végét erősítik majd, most foglalja el a helyét - ismertette a részleteket. Vasárnap fűzik be a hevedereket, ehhez Jasenszky Nándor elmondása szerint nagy szerencse kell, a kiemelés ezt követően, nagy eséllyel az ünnepek után kezdődhet el. Az osztályvezető közölte továbbá: egy német alapítvány kutyás áldozatkeresést ajánlott fel, őket Hajdu Jánosnak, a TEK parancsnokának döntése alapján Paks környékére vitték.

11.55 - Dél-koreai köszönetek

A szöuli magyar nagykövetség a dunai hajóbalesettel kapcsolatban számos üzenetet kapott dél-koreai állampolgároktól, amelyekben megköszönték a hatóságok munkáját és a magyar emberek szolidaritását - közölte Menczer Tamás tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenéséért felelős államtitkár szombaton a Facebook-oldalán. A Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkárának bejegyzése szerint több levél is méltatta a mentőalakulatok létszámát és aktív munkáját, míg mások mély meghatottságukat fejezték ki a magyarok által elhelyezett gyertyák és emléktárgyak miatt. "Továbbra is mindent megteszünk, hogy enyhítsük az érintettek fájdalmát" - fogalmazott Menczer Tamás.

Folytatódik a Hableány mentése: a Clark Ádám hajódaru fogja kiemelni


A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni. Mostanáig tizenkilenc holttest került elő, kilenc embert még keresnek, köztük egy magyart. A magyar hatóságok több mint egy hete folyamatosan keresik az áldozatokat. Az elsüllyedt Hableány kiemelésének előkészítése is megkezdődött.

Szombat 10.35 - BRFK: nem tett feltáró vallomást a meggyanúsított hajóskapitány

Folytatólagos kihallgatásai során továbbra sem tett feltáró jellegű vallomást a múlt heti dunai hajóbaleset körülményeiről a meggyanúsított hajóskapitány - közölte Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) szombat reggel az MTI-vel.


A szállodahajó ukrán állampolgárságú hajóskapitányát halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett vízi közlekedés veszélyeztetése vétségének elkövetése miatt hallgatták ki gyanúsítottként és tartóztatták le. A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni.


Mostanáig tizenkilenc holttest került elő, kilenc embert még keresnek, köztük egy magyart. A BRFK részletekbe menő közleménye szerint a mentéssel párhuzamosan a nyomozók megszondáztatták a szállodahajó 64 éves kapitányát. Meghallgatták a szállodahajó személyzetét és minden utasát. Egyebek mellett lefoglalták a hajóvezető telekommunikációs eszközeit, a szállodahajó szerverét, a radarképernyő és a teljes rádióforgalmazás adatállományát rögzítő adathordozókat, valamennyi AIS adatot. A rendőrök a balesettel összefüggésben 230 embert kérdeztek ki, további 66 embert tanúként. A magyarul nem beszélő tanúk és a gyanúsított esetében hat tolmács közreműködésével történt kihallgatások jegyzőkönyveinek leirata meghaladja az ötszáz, az ügy teljes iratanyaga pedig az ezer oldalt - olvasható a közleményben.


A BRFK a magyar büntetőeljárásjog szabályai szerint folytatja a baleset körülményeinek vizsgálatát. A közleményben felidézik, hogy a balesetről május 29-én 21 óra 15 perckor történt az első állampolgári bejelentés a rendőrségre. Az első bűnügyi egység a bejelentéstől számított 14 percen belül érkezett a helyszínre (az első vizirendőr gyakorlatilag az állampolgári bejelentéssel megegyező időpontban bekapcsolódott a személyek mentésébe, felkutatásába). Az ügy kiemelt tárgyi súlyára tekintettel Pintér Sándor belügyminiszter a hajóbaleset körülményeinek minden részletre kiterjedő, ugyanakkor gyors vizsgálata érdekében nyomozócsoport felállítását határozta meg.


Az átlagosan 12 év szakmai tapasztalattal rendelkező hatvan emberből álló nyomozócsoport a baleset óta pihenőidejét leszűkítve 6180 munkaórát teljesített - írták a közleményben. A nyomozócsoport tagjai folyamatosan elemzik a különböző adatbázisokból származó több tízezer adatot, 16 térfigyelő kamera lefoglalt felvételeit, illetve a rendőrség felhívására az állampolgároktól származó, a rendőrségnek átadott videó- és kamerafelvételeket. A balesetben részes szállodahajón igazságügyi hajózási, nautikai szakértő bevonásával a rendőrség szemlét tartott, kamerafelvételeket foglalt le és 4896 digitális fényképfelvételt készített. Lefoglalta a szállodahajón fellelhető valamennyi hajózási és informatikai rendszer adatállományát. A több mint nyolc órán át tartó szemlén lefoglalt informatikai adatállomány együttes mérete meghaladja a két terrabájtot - közölte a BRFK. A nyomozók a vizsgálat teljessége érdekében felvették a kapcsolatot a Duna menti tagállamok valamennyi társhatóságával, valamint a holland rendőrséggel.


A nyomozócsoport vezetője folyamatosan egyeztet a nyomozás felügyeletét ellátó ügyészi ügyfeldolgozó csoporttal, a nyomozati cselekményeknél ügyész van jelen. A nyomozócsoport vezetőjét és vonalvezetőit Budapest rendőrfőkapitánya naponta kétszer beszámoltatja - írta a BRFK, kiemelve: "a nyomozás eredményes befejezéséhez valamennyi személyi és tárgyi feltétel rendelkezésre áll". A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni. Mostanáig tizenkilenc holttest került elő, kilenc embert még keresnek, köztük egy magyart

Korábban

A legfrissebb szonárképek szerint döntően a gerincén, déli irányban (tattal felfelé) áll a múlt szerdai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány - mondta a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője az M1 aktuális csatorna péntek esti műsorában.


Jasenszky Nándor hozzátette: továbbra is azon dolgoznak, hogy a vezetőszárakat átfűzzék.

    

Ez folyamatos munka - jegyezte meg. Közölte: jelenleg nem lehet megmondani, hogy a négy heveder átfűzésével mikor végeznek. Optimális helyzetben vasárnap, de az is lehet, hogy egy hét múlva.

    

Felidézte, a kezdet kezdetén ki kellett alakítani egy vezetési pontot, majd fel kellett mérni és össze kellett szedni az együttműködő partnereket.

    

Ez komoly és feszített munka volt - mondta.

    

Kállai Zoltán, a HSP Hídépítő Speciál Építőipari Kft. hajózási üzletágának vezetője azt mondta: ha alá van hevederezve a Hableány, akkor fél óra, egy óra alatt emelhetik a víz felszínére. Ezután egy hosszabb, elhúzódó folyamat kezdődik. Ha már minden ablak a felszínen lesz, megkezdik a víz kiszivattyúzását, majd eldöntik, milyen módon szállítják el a hajót.

    

Hozzáfűzte: arra számítanak, hogy a roncs a hordalékkal és a vízzel együtt 60 tonna súlyú lesz.

Már a Margit hídnál van a Hableány roncsának kiemeléséhez érkezett hajódaru

TEK: négy hevedert vezetnek át a Hablány alatt a kiemeléshez

 

Hajódaruval fogják kiemelni a hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajót


A műszaki egyetem mérnökeinek számítása alapján négy, drótkötélheveder kell a szerencsétlenül járt Hableány hajó kiemeléshez - jelentette be a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője pénteken Budapesten.


Jasenszky Nándor a margitszigeti sajtótájékoztatón közölte: a kiemelés akár szombaton vagy vasárnap megkezdődhet, de az is lehet, hogy a jövő hétig húzódik a művelet. Hozzátette: a Clark Ádám úszódaru már pénteken a helyszínre érkezett, és rögtön munkába áll, amint a búvárok átvezetik a hevedereket a hajó alatt.

    

Egy hevedert a hajó elején, kettőt középen a gépház alatt, ahol a legnagyobb a veszélye annak, hogy a hajó kettétörik, egyet pedig a tat alatt vezetnek át. Egy-egy heveder hat 32 milliméter átmérőjű drótkötélből áll össze, az elején és a végén pedig úgynevezett vezetőköteleket csatolnak hozzá; ezek együttes hossza eléri a 100 métert.

    

A hajó alatt átvezették a több mint száz méter hosszú hevederek vékony, elsődleges vezetőszárait és a tervek szerint haladnak tovább a munkával - mondta.

    

Közölte, hogy a hajó padozaton fekszik, ez alatt kell átvezetni a hevedereket, de ha nem találnak rést, akkor nagynyomású vízzel próbálnak helyet csinálni nekik.

    

Szólt arról is, hogy még tart a gyártása annak a kötélnek, amellyel a hajó alatt átvezetett hevedereket fogják a daruhoz rögzíteni.

    

Elmondta: Hajdu János, a TEK főigazgatója döntött arról, hogy még pénteken "lehozzák" a baleset helyszínére a Clark Ádám úszódarut, mert nem akarta megkockáztatni, hogy a vízállás emelkedése miatt esetleg "megszoruljon" az újpesti kikötőben. Az úszódaru mozgását a katasztrófavédelem Szent Flórián tűzoltóhajója segíti.

    

Arra a kérdésre, hogy hány búvár dolgozhat egyszerre a roncsnál, azt mondta: a szabályok szerint egy, ám vizsgálják annak a lehetőségét, hogy miközben a magyar búvár az átkötéssel foglalkozik, addig a dél-koreai búvárok dolgozhassanak a nyílászárók lezárásán, de erről még nem született döntés.

Kutyákkal is keresik az áldozatokat Dunaújvárosnál

Három motorcsónakból speciálisan kiképzett kutyákkal is keresik a múlt heti dunai hajóbaleset áldozatait Dunaújváros térségében - közölte a helyszínen tartott sajtótájékoztatóján az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Veszélyhelyzet-kezelési Főosztályának vezetője pénteken.


Jackovics Péter elmondta: a katasztrófavédelem a dunai hajóbaleset áldozatainak felkutatása érdekében újabb önkéntes egységeket vont be a munkába, olyan különlegesen kiképzett kutyákkal, amelyek a vízben is képesek megtalálni a holttesteket.


Pénteken a kutyás egységek Dunaújváros térségében a Duna mindkét partján húsz kilométer hosszan kutatják át a vízfelszínt három mentőcsónakkal és három kutyával.

 

Kutyákkal is keresik a hajóbaleset áldozatait


A kutatásban a szolnoki Életjel Mentőcsoport és a Miskolci Speciális Felderítő- és Mentőcsoport kutyái mellett a Szegedi Vízimentő és Tűzoltó Szakszolgálat, a Folyami Katasztrófavédelem és Speciális Mentőegyesület tagjai, valamint dél-koreai szakemberek is részt vesznek. Emellett a Magyar Honvédség helikoptere és a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság egységei is kutatnak a térségben.


Jackovics Péter azt mondta, hogy a katasztrófavédelem a hajóbaleset idején azonnal a helyszínre vonult. Csaknem száz emberrel és huszonöt technikai eszközzel vettek részt az áldozatok kiemelésében, és kilencedik napja folyamatosan dolgoznak a hajószerencsétlenség áldozatainak felkutatásában - tette hozzá.


Budapest térségében a Szent Flórián Tűzoltóhajó, valamint Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság búvárszolgálata és hivatásos keresőkutyái is részt vesznek a kutatásban, és a hajószerencsétlenség helyszínén is dolgoznak önkéntes mentőbúváraik.

Átmenetileg lezárják a Margit hidat és az Árpád hidat

A dunai hajóbaleset roncsának mentése miatt átmenetileg lezárják a Margit hidat és az Árpád hidat - közölte péntek délután a rendőrség az MTI-vel.


A Budapesti Rendőr-főkapitányság közleménye szerint a 14 órától elrendelt forgalomkorlátozás addig lesz érvényben, amíg a Clark Ádám úszódaru átmegy az Árpád híd és a Margit híd alatt.


A BRFK arra kéri a járművezetőket és az üzemeltetőket, hogy a megváltozott forgalmi rend szerint, fokozott figyelemmel vezessenek.


A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, kilenc embert még keresnek.

Katasztrófavédelem: a Szent Flórián segíti a helyszínre az úszódarut

A Szent Flórián tűzoltóhajó manőverezi majd a Clark Ádám úszódarut a múlt szerdán elsüllyedt Hableány közelébe - tájékoztatta a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság (FKI) helyettes szóvivője péntek délután az MTI-t.


[namelink name="Kolozsi Péter"] elmondta, hogy a holttestek kiemelése, rendőröknek átadása és a mentőbúvárok biztosítása is az FKI feladata lesz. Mindeközben a katasztrófavédelem és a rendőrség mentőkutyái a Duna partján keresik majd a holttesteket.

A BRFK Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság kereső kutyája egy rendőrségi hajón a Dunán Budapestnél 2019. június 7-én. Fotó: MTI

A BRFK Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság kereső kutyája egy rendőrségi hajón a Dunán Budapestnél 2019. június 7-én.

Fotó: MTI

A tűzoltóhajó legénysége az úszódaruval többször hajtott végre próbamanőverezéseket, tekintetbe véve a Duna jelenlegi, a megszokottnál is nagyobb sodrását.


A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság több különleges szolgálata is támogatja a műveletet a helyszínen - tette hozzá.

15 hajóval kutatja az eltűnteket a rendőrség

A Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság több mint 200 kilométernyi Duna-szakaszon 15 hajóval kutatja a dunai hajóbaleset során eltűnteket egészen az országhatárig - közölte a kapitányság vezetője pénteken sajtótájékoztatón, Budapesten.


A rendőrök tetemkereső kutyákat is bevetnek; az állatok segítségével eddig három holttestet találtak - mondta el Prohászka Richárd.


A kutatás alkalmával modern szonárberendezéseket, keresőlámpákat és éjjellátó készülékeket is bevetnek - tette hozzá.

 


Elmondta, a balesetet követően azonnal megkezdték az eltűntek felkutatását, és mindaddig folytatják a munkát, amíg elő nem kerül a Hableány valamennyi utasa. A kutatás közben együttműködnek a társzervekkel, illetve igénybe veszik a többi között halőrök és más "vízen járó" illetékesek segítségét is, továbbá részt vesznek a nyomozásban - mondta a kapitány.


Kérdésre válaszolva közölte, hogy csütörtökön a Hableány matrózának holttestét találták meg állampolgári jelzés alapján. A személyazonosítás megtörtént. Szintén kérdésre válaszolva cáfolta, hogy tervezik civil lakosság bevonását a kutatásba.


A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sygin szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni.

Átfestették a Vikinget?

A Hableány tragédiájához fogható katasztrófák után rengeteg hír és álhír jelenik meg az interneten, ezeket néha képtelenség szétválasztani egymástól. Most egy olyan elmélet látott napvilágot, amely szerint a Budapestet elhagyó Viking Sigyn sérült részeit a németországi Passauban átfestették – írja a Bors. A lap közzétette az interneten keringő fényképet is.


– Amennyiben ez történt volna, azt a nyomozás hátráltatásának, a nyomok eltüntetésére tett kísérletként értékelném – mondta a Borsnak a Hableány eltűnt matrózának családját képviselő dr. Magyar György. – Csakhogy jóval inkább azt gondolom, hogy itt megtévesztésről van szó, meglátásom szerint a hajó átfestése csak úgy lehetséges, ha partra emelik, vagy szárazdokkba vontatják, de ez aligha történhetett meg. Ráadásul egy szakértő pillanatok alatt megállapítaná a friss festést.


A baleset körülményeit gőzerővel vizsgálják a hatóságok. Sajtóértesülés szerint 300 embert kihallgattak, és több mint 40 kamerafelvételt elemeznek.


A Hableány kiemeléséhez további tervezésre és időre van szükség, a hajó kettétörésétől tartanak a szakemberek.


Korábbi cikkeink a témában:

Címkék#baleset

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!