– Vonzó tömegközlekedés nélkül nem lehet a vidék versenyképes. A vasútvillamos olyan menetrendi kínálatot nyújt majd, amelyet eddig nem láthattunk – mondta Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Fotó: Karnok Csaba
15 perces járatsűrűség csúcsidőben
– Hódmezővásárhelyen ki kellett építeni a villamoshálózatot, be kellett szerezni a most már folyamatosan érkező járműveket, összesen tizenkettőt, hogy a tervezett 15 perces közlekedési kapcsolatot biztosítani tudjuk – hangsúlyozta Homolya Róbert.
A szakember szerint 37 perc alatt juthatnak majd el az utasok Hódmezővásárhelyről Szeged központjába.
Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója hozzátette, reméli, az utasok is örömüket lelik majd a modern járműben, amiben többek között wifi is van és a szelektív hulladékkezelés is biztosított lesz. A MÁV-START már oktatja dolgozókat, mindent megtesznek, hogy a próbafutások sikeresek legyenek.
Fotó: Karnok Csaba
Közlekedéstörténeti jelentőségű beruházás
– Kezdeményezésemre, 2005 őszén ültek össze a Szegedi Közlekedési Társaság és a hódmezővásárhelyi önkormányzat munkatársai, hogy megálmodják Szeged és Hódmezővásárhely villamossal való összekötését – mondta Lázár János országgyűlési képviselő, projektért felelős kormánybiztos.
– Nem mondom, hogy könnyű volt meggyőzni a két város közösségét arról, hogy az új vasútvillamos mindenkinek előnyt jelent. De ma, 2021 januárjában örömmel jelenthetem, hogy a hódmezővásárhelyiek megfogták az Isten lábát, és megkötötték az évszázad üzletét. 80 milliárd forintos beruházással gazdagodott Szeged és Hódmezővásárhely, amely nem került egyetlen fillérjébe sem a városoknak. A beruházás minden fillérjét és eurocentjét az európai választópolgárok, adófizetők és a magyar adófizetők finanszírozták – hangsúlyozta a politikus.
Lázár arra emlékeztetett, Hódmezővásárhely és Szeged között naponta 10 ezer ember ingázik, ezért is fontos a két település közötti elérhetőség javítása.
A projektért felelős kormánybiztos azt is hozzátette, hogy a tervek szerint a vasútvillamos 2024-re Szeged után Szabadkára is eljuthat.
Alacsony padló és akadálymentesség
Dunai Zoltán, a gyártó Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, a szerelvények alacsony padlósak, teljesen akadálymentesek, légkondicionáltak, belső kamerarendszerrel és utastájékoztatóval is felszereltek.
A maximális sebességük 100 kilométer/óra. Dunai Zoltán reményét fejezte ki, hogy a szeptemberi tanévkezdésre már menetrendbe állíthatják.