2007.01.21. 15:19
Vagonokat építenek a makói telephelyen
Különleges munkavagonokat épít makói telephelyén a megye legújabb magán-vasúttársasága. A szegedi székhelyű cég nemrégiben tíz leselejtezett postai vasúti kocsit vásárolt, az első átalakításába már bele is kezdett.
A különleges munkavagon kialakításán tucatnyian dolgoznak a makói telephelyen. Fotó: Illyés SzabolcsA Magyar Vasúti Hivatal január elején egy, a megyénkben működő, szegedi székhelyű vállalkozásnak adta a 11. hazai magán-vasúttársaság működési engedélyét, ami az Európai Unió, valamint Norvégia és Svájc területére is érvényes. Az 1991 óta működő G&G Kft. jogelődje már 1982-től foglalkozik vasúti pályák és MÁV-létesítmények gyomirtásával, és mivel vasúti szolgáltatást végeznek, kötelezővé vált számukra is a jogosultság megszerzése. Vásárhelyen már működik a megyében egy magán-vasúttársaság.
– Idén júliustól gyakorlatilag nem végezhetnénk munkát a gyomirtó szerelvényükkel, ha nem alakultunk volna magán-vasúttársasággá, ám ennek kapcsán további terveink is vannak. Makói üzemünkben jelenleg is építünk egy speciális, általunk szabadalmaztatott eljárás szerint dolgozó gyomirtó kocsit, amit egy postai vagon átépítésével alakítunk ki – fogalmazott Gaál József, a cég ügyvezetője.
A makói vasútállomás peronjainál, a síneken túl áll az a csarnok, amiben a vasúti kocsi építése folyik. Az igazgatótól megtudtuk: jutányos áron jutottak a Magyar Posta leselejtezésre ítélt tíz vasúti kocsijához. Az állami cégnek hatalmas összegbe került volna az egyébként műszakilag jó állapotú, 10-15 éves járművek levizsgáztatása, ám az átépítést követően úgyis vizsgán kell átesniük, ezért döntött a vállalkozás a befektetés mellett.
– Jelenleg egyszerre egy vagon építését tudjuk vállalni, műszakilag egy évig tart a kialakítás, de még ennél is több időt vesz igénybe a vizsgáztatási és engedélyeztetési procedúra, így amennyiben konkrét megrendelés érkezik, annak teljesítésére lehet, hogy két évnél is többet kell várni. Mivel az egész világon egyedülálló technológiáról van szó, amit szabadalmaztattunk az unión kívül Kínában és számos más országban is, reméljük, hogy a makói üzemben sok vonatot tudunk megépíteni.
Emellett természetesen folyamatosan végezzük a gyomirtó szolgáltatást is, aminek az a lényege, hogy nem kell folyamatosan permetezni a vasúti pályát környező területet, hanem egy informatikai rendszer segítségével gépeink észreveszik a gyomnövényt, amire a folyamatos haladás mellett annak kiirtásához szükséges mennyiségű permetet fecskendez a szerelvényre épített szerkezet. Egyelőre ezt a feladatot szeretnénk ellátni a vasúti tevékenységek közül, de természetesen más terveink is vannak – tette hozzá Gaál József.
Megtudtuk: a vasúttársasággá alakulással a szegedi székhelyű cégnek lehetősége nyílik szállítmányozásra is, aminek megvalósíthatóságát még vizsgálják. Emellett a vasúttal kapcsolatos pályaépítésekre is vállalkoznának.
– Bár kissé aggasztó, hogy jelenleg a vasúti közlekedés visszafejlesztése folyik, azt hiszem, van jövője ennek a közlekedési formának és így a magán vasúttársaságoknak is, hiszen a legolcsóbb és legkörnyezetkímélőbb közlekedési eszközről van szó – tette hozzá az igazgató.