Makó és környéke

2009.04.05. 20:39

Ford T-modellt venne Makó

Makó - Makó megvásárolná azt a működőképes, 1919-es gyártású Ford T-modellt, amelyet a tegnapi veterántalálkozón bemutattak a József Attila Múzeumban. A szakközépiskolában van egy modell, de annak nincs meg a karosszériája. A vasárnapi fesztiválra számos öreg jármű érkezett, köztük egy 1940-es Bentley MK6-os, valamint egy 32 esztendős Zaporozsec is, amelynek vezetője és utasai korhű ruhába bújtak.

Kormos Tamás

Amikor vasárnap délelőtt feldübörögtek az öreg motorok a makói Csanád vezér téren, szinte az egész környék lila füstbe burkolózott. Az egyik nézelődő meg is jegyezte: nincs jobb illat, mint a benzingőzé, feltéve, ha az ember a technika és a sebesség megszállottja. Ebből a kettőből aztán nem volt hiány a veterán járművek fesztiválján!

A találkozó egyik legidősebb darabja egy 1919-ben gyártott Ford T-modell volt. Mivel a kocsi egykori konstruktőre, Galamb József makói, így nem csoda, hogy a város meg szeretné vásárolni ezt a működőképes járgányt.

– A helyi szakközépiskolában van ugyan egy modell, de ez csupán egy alvázat, kerekeket és működőképes motort jelent karosszéria nincs hozzá – hallottuk Halmágyi Páltól, a József Attila Múzeum igazgatójától.

A múzeumban kiállított Ford T hengerűrtartalma 2884 köbcenti. Tulajdonosával, az orosházi Sütő Jánossal az üzlet lebonyolítása érdekében tárgyalni kíván az önkormányzat. A kocsi vételára egyelőre még nem ismert, de a múzeumigazgató több milliósra becsülte.

Nem a korával, hanem makulátlan megjelenésével és a belőle kiszálló hölgyek korhű ruhájával, sminkjével és frizurájával vonta magára a figyelmet egy Zaporozsec. A kocsi és a benne ülő hölgyek a hetvenes éveket idézték fel. Hófehérke – első gazdája így nevezte el „Hruscsov bosszúját" – másfél hónapja került a makói Fekete család tulajdonába.

A múzeumban kiállított, 90 esztendős Ford T-modell vételáráról ezután állapodnak meg. Fotók: Segesvári Csaba


– 1977-ben gyártották, első tulaja egy idős bácsi volt, aki állítólag jobban szerette, mint a feleségét. Mikor a férfi meghalt, az özvegy eltüzelte a kocsi forgalmiját, ezért nekünk újat kellett csináltatnunk – avatott be a romantikus részletekbe Fekete Tímea, aki szerint csak egy kicsit nehezebb vezetni ezt az orosz masinát, mint a mostani autókat.

Mai sportkocsik hangját is elhomályosító dübörgés tört fel abból a méregzöld Bentley MK6-osból, amelynek hatalmas gázfröccsöt adott gazdája. A kisteleki Gyöngyösi Norberttől ámulva hallottuk: ez az 1940-es masina 25 mázsát nyom, a motorháztető alatt 4,7 literes, soros, 6 hengeres szerkezet dolgozik. Egy cseh versenyen, a Tátrában a fiú édesapja 160 kilométeres sebességgel száguldott vele. Azért nem árt, ha sűrűn van a közelben benzinkút, mert a vasszörny 25–30 litert fogyaszt.

Az első kocsi a futószalagról

Henry Ford autógyáros egyik legnépszerűbb kocsija a Ford-T, amelyet a makói Galamb József tervezett. Az 1908 és 1927 között gyártott széria érdekessége, hogy ez volt az első jármű a világon, amely futószalagon készült. Az Egyesült Államokon kívül Németországban, Argentínában és Brazíliában szerelték össze. Motorja négyhengeres, húsz lóerős, s a blokkot egy darabból öntötték. Sebességváltója kétfokozatú, bolygóműves szerkezet, ugyanolyan, mint a mai automata váltós autóké. Az első szélvédő 1910-től lett alapfelszerelés, s egy évre rá már nem fából, hanem fémből készült a karosszéria.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!