Makó és környéke

2009.04.15. 21:56

Biciklivel a 43-as mellett Makóról a klárafalvi kerékpárútig

Makó - 90 perc alatt értünk tegnap biciklivel Makóról a klárafalvi kerékpárútig. Bicikliút hiányában 17 kilométeren át hol a 43-as főút útpadkáján toltuk a járgányt, hol keskeny fűsávon, hol munkagépek által kitaposott földúton tekertünk.

Kormos Tamás

Nem egyszerű annak a dolga, aki drótszamárral akar Makóról Deszkre eljutni. Nem a 23 kilométeres táv jelenti a problémát, hanem az, hogy a 43-as főút mentén Deszkről Klárafalváig vezető kerékpárút hirtelen véget ér a semmiben, s legközelebb csak Kiszombornál mehetünk újra védett útra. Vagyis 17 kilométeren át fakultatív, hogyan oldják meg a szabályos közlekedést a bringások. Ezt mi is kipróbáltuk.

Tegnap délelőtt 9 órakor szálltunk nyeregbe a makói Szegedi utcai szerkesztőség előtt. A városban, illetve a Maros-híd utánig a főút szélén tekertünk, mert itt jelölték ki egy vékony sárga csíkkal a bicajosok sávját. Annak ellenére, hogy a városban csak 50-nel, a hídnál pedig 60-nal mehetnének az autósok, sokan jóval nagyobb sebességgel zúgtak el mellettünk.

A híd után leszálltunk, mert át kellett tolni a bicajt a túloldalra, ahonnan egy régi kerékpárút halad egészen Kiszomborig. A kocsiktól itt védve voltunk, de az öreg beton olyan rossz állapotban van, hogy néhol hatalmas repedéseket kellett kerülgetnünk.

Joggal vakarja a fejét a bringás. Makó felé a kerékpárút végétől földutakra szorul, vagy ha bátor, és nem törődik a szabályokkal, akkor az útpadkán is tekerhet. Ez azonban életveszélyes. Fotó: Dobó Dolli


Kiszomboron áttekerve a benzinkútnál kiértünk a 43-asra. Itt egy 100 méteres szakaszon a főúton toltuk a bicajt, mert semmilyen más lehetőség nem akadt. Nemsokára feltűnt egy földút, s itt újra felülhettünk a kétkerekűre. Mivel az alattunk fogyó csapást mezőgazdasági munkagépek alakították ki, kerékpárral nem nyújtott kényelmes utazást. Eső hiányában nem csupán porzott az út, hanem néhol betonkeménységűvé összeállt keréknyomban próbáltunk meg előrejutni.

Nem sokkal 10 óra előtt meg is érkeztünk Ferencszállásra, ahol elfogyott alólunk a földút. A 43-asra nem mertünk rámenni, így maradt a házak előtti keskeny járda, aminek a minőségével semmi probléma nem volt.

Az utolsó házat elhagyva a magas fűben folytattuk utunkat, ami egy megművelt földterület szélén vezetett Klárafalva felé. Mihelyst véget ért a szántás, még ez a keskeny sáv is eltűnt. A 43-as ezen szakaszát nemrég újították fel, így az utolsó 650-700 méteren nem maradt más lehetőségünk, mint a laza útpadkán tolni a bicajt. Egy kis erdősáv után pedig feltűnt a cél: a kész kerékpárút, amelyhez úgy fél 11 körül értünk. Innen már sima, biztonságos út vezet Deszkig a kerekezők számára is.

Út a semmibe

Tavaly mintegy 4 kilométeres szakaszon megépült Deszk és Klárafalva között a kerékpárút 120 millió forintból. Az út azonban a semmibe vezet, ugyanis Klárafalva előtt nem sokkal véget ér. Az elképzelés szerint azonban a szegedi Széchenyi térről kerékpárral Aradra is el lehet majd jutni, de azt még nem lehet tudni, hogy ez mikor lesz. Annyi azonban már nyáron kiderül, mikor kezdik továbbépíteni a Klárafalva előtt nem sokkal véget érő utat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!