Makó és környéke

2008.04.07. 23:22

Diákok újítják fel a T-modellt Makón

Makó - Idén száz éve, hogy legördült a szalagról az első népautó, amelynek több fő elemét a makói Galamb József tervezte. Most a róla elnevezett szakiskola tanárai, diákjai is egy működőképes példány helyreállításán dolgoznak.

Illyés Szabolcs

Egy Ford T-modell lesz a legnagyobb látványossága a pénteken kezdődő budapesti veteránautó-kiállításnak. A kocsit budapesti főiskolások restaurálták. Idén száz éve, hogy legördült a szalagról az első népautó, amelynek több fő elemét a makói Galamb József tervezte. Most a róla elnevezett szakiskola tanárai, diákjai is egy működőképes példány helyreállításán dolgoznak – a diákoknak ez az egyik gyakorlati feladatuk.

A budapesti Magyar Vasúttörténeti Parkban rendezik meg a hét végén az országos veteránautó-találkozót, amelynek a fő látványossága egy eredeti pompájában helyreállított Ford T-modell lesz. Restaurálásában a Bánki Donát Gépész- és Biztonságtechnikai Főiskola tanulói és tanárai vettek részt. Ugyanilyen projekten dolgoznak az idén százesztendős Ford-modell főkonstruktőrének szülővárosában is – a Galamb József Szakiskola tanulói, tanárai.

A makói Galamb József Szakképző Iskola tanárai, diákjai együtt dolgoznak a régi kocsin. Fotó: Miskolczi Róbert

A makói Galamb József Szakképző Iskola tanárai, diákjai együtt dolgoznak a régi kocsin.
Fotó: Miskolczi Róbert

– Nagyon rossz állapotban kaptuk meg ezt a példányt, amelynek a helyreállítása aprólékos és időigényes munka, ám leginkább az anyagiak hiányoznak, a teljes, hiteles restaurációhoz körülbelül kétmillió forintra lenne szükség. Ezzel együtt kiváló szemléltetőeszköz a tanulóink számára, akiknek ez egy gyakorlati feladat – mutatta be az alváz, a híres, Galamb József által tervezett bolygóműves váltómű és a motor szétszedett elemeit Joó Sándor műszaki tanár.

Egy T-modell ma 7,7 millió forintért kel el

Az első T-modell 1908. október 1-jén gördült ki a gyárkapun – 1927-ig tizenöt és fél millió darabot gyártottak belőle. Rövid idő alatt az első népautóvá vált; megbízhatóságát jelzi, hogy máig futnak működő példányai – egy 1910-ben gyártottat például tegnap 30 ezer euróért (7,7 millió forint) kínáltak a világhálón. Minden alkatrészét mindmáig gyártják, így eredeti, Ford-márkajelzéssel ellátott elemekből restaurálható lenne a makói is. 2000-ben az évszázad gépkocsija címet ítélték a modellnek.

– Nagyon sok műszaki megoldást jól szemléltet a T-modell, hiszen nincs túlbonyolítva a motor, rendkívül logikus, ésszerű a konstrukció, és eleve nagyszerű érzés, hogy egy ilyen igazi régiségen tanulhattunk, dolgozhatunk – mutatta be a legkülönlegesebb részleteket Kallós Zoltán végzős autószerelő-tanuló. Kiemelte: a korszerű autók spórolós és a szerkezetek súlycsökkenését célzó, szerény anyaghasználatával szemben száz éve még bőven mérték az acélt és a nemes anyagokat. A makói modell legstrapabíróbb alkatrésze az eredeti faküllő, amelynek a jármű teljes súlyát kellett hordoznia, tartania majd egy évszázadon keresztül.

A tanár úr számos ésszerű műszaki megoldásra is rámutatott: ilyen például a korát megelőző, úgynevezett kúpgörgős csapágy, aminek az „újrafelfedezése" épp napjainkban zajlik a legnagyobb autógyártóknál. Csakúgy a már említett bolygóműrendszerű váltó, ami a legésszerűbb a valaha gyártott félautomata nyomatékátviteli rendszerek közül.

Horváth Zoltán, az iskolacentrum igazgatója elmondta: a világhírű autómodell születésének centenáriumát a budapesti diákokkal közösen a fővárosban ünneplik majd októberben, de lesz makói megemlékezés is. Addig is gondolkodnak rajta, milyen forrásokból lehetne restaurálni a makói modellt, felajánlásokat most is várnak. A felújított autónak egy pavilont is terveznek az iskola udvarán.

Tanárok és diákok eredeti pompájában állították helyre a Ford T-modellt Budapesten. Fotó: DM/DV

Tanárok és diákok eredeti pompájában állították helyre a Ford T-modellt Budapesten.
Fotó: DM/DV

Makó Fordban az első volt

A makói születésű Galamb József testvérei hazánkban az elsők között létesítettek Ford-lerakatot Makón a '20-as években. Elsőként itt lehetett Fordson traktorokat venni, és a gyártó első Magyarországon bejegyzett busza is itt állt üzembe. Minden bizonnyal az elsők között itt árulták a T-modell aktuális típusvariánsait is hazánkban – tudtuk meg Halmágyi Páltól, a József Attila Múzeum igazgatójától.

Címkék#Makó

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!