Makó és környéke

2014.01.09. 00:09

Jó ötleteket szül az önállóság

Makó - Rövidebb, megjegyezhető nevet kapott, és önállóan gazdálkodhat a makói Galamb József Mezőgazdasági Szakképző Iskola, miután a Vidékfejlesztési Minisztériumhoz került. Saját tanulói újítják fel az intézmény épületét, és a pályázatokon induló diákok nemrég elnyerték a legkreatívabb iskolának járó címet.

Bakos András

Mindent Makóról

A delmagyar.hu hivatalos makói Facebook oldala, nem csak makóiaknak!

Nagyot vándorolt az elmúlt két évben a makói Galamb József Mezőgazdasági Szakképző Iskola, miközben mindvégig saját épületében maradt. A megyei önkormányzat iskoláját a többivel együtt államosították, előbb a kormányhivatal megyei intézményfenntartójához, majd a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fennhatósága alá került. Tavaly augusztusban aztán a többi mezőgazdasági és élelmiszer-ipari profilú képzőhelyekkel együtt átvette a Vidékfejlesztési Minisztérium. Ez azzal járt, hogy – nagyon hosszú idő után – ismét önállóan működik és gazdálkodik, nem mellesleg a neve is sokkal rövidebb és egyszerűbb lett. Nincs több pénz, viszont [namelink name="Horváth Zoltán"] igazgató számára nagy könnyebbség, hogy az oktatáshoz szükséges eszközök beszerzésében egymillió forintig önállóan dönthet. Mint mondta, a VM mindenben segít, az igazgatók ötleteit meghallgatja, és a válasz vagy az, hogy tessék, csináld, vagy az, hogy ebből országos program lesz. Így ami annak idején két önkormányzat vezetőinek egyeztetésével se ment, azt most megoldhatta saját hatáskörben: 2,7 millió forintból felújíttatta az iskola kazánjait. Például úgy élnek a szabadsággal, hogy az itteni kőműves diákok újítgatják fel az oktató útmutatásával azokat a helyiségeket, ahol többek között az új gazdasági iroda lesz. Fölvették a kapcsolatot a nyugdíjasklubokkal, és önkéntes munka keretében diákok fogják internetezésre tanítani az időseket.

Pályázati pénzből nyert traktorok az iskola tanüzemében. A váltás óta még nagyobb a szerepe a mezőgazdaságigépész-képzésnek. Fotó: Karnok Csaba
Pályázati pénzből nyert traktorok az iskola tanüzemében. A váltás óta még nagyobb a szerepe a mezőgazdaságigépész-képzésnek. Fotó: Karnok Csaba

A Galamb most közvetlen kapcsolatot tud tartani a város gazdasági életével, így könnyebb aktualizálni a tananyagot. Továbbra is tanítanak közlekedési, építési és informatikai szakmákat, de nő a szerepe a mezőgazdasági és a hozzá kötődő gépészeti képzésnek. Ezt Makón régóta várták az agráriumból élők. – Gazdák járnak be hozzánk órára, amikor valamelyikük új technológiát vezet be, a diákok rögtön megnézhetik a gyakorlatban. Korábban két diákunk a Gorzsai Mezőgazdasági Zrt.-nél töltött nyári gyakorlat után rögtön állásajánlatot is kapott a cégtől, ez tavaly megismétlődött. Az egyik srác olyan lelkes volt, hogy párszor ott is aludt a cégnél, mert így lehetett elég ideje arra, hogy minden ottani gépet kipróbálhasson munka közben – mondta az igazgató.

Pap Sándor és Lévai Zoltán, a mémverseny győztesei – Galamb József 16 évesen készített rajzával. Fotó: Bakos András
Pap Sándor és Lévai Zoltán, a mémverseny győztesei – Galamb József 16 évesen készített rajzával. Fotó: Bakos András

Horváth Zoltán büszke sikeres pályázataik révén induló fejlesztéseikre, így arra is, hogy öt hazai intézménnyel közösen Unió-szerte elismert rendszergazda-képesítést szerezhetnek a gyerekeik, 50 millióból pedig olyan diákokat mentorálhatnak, akik e pluszsegítség nélkül valószínűleg lemorzsolódnának. A legjobban most mégis annak örült, hogy az intézmény elnyerte a legkreatívabb iskola címet. Ez a rajztanárnőnek, Hadár Lászlóné Kurucz Juditnak és tanítványainak köszönhető, akik országos pályázatokon szerepelnek rendre az élen. Legutóbb [namelink name="Huszár Zita "]és [namelink name="Szabó Fanni Nóra"] nyert, korábban pedig az interneten most virágkorát élő grafikai műfaj, a mém készítőinek versenyén lett első és második helyezett [namelink name="Lévai Zoltán"] és [namelink name="Pap Sándor"]. 50-80 diák szokott pályázni, ez az itt tanulók 10 százaléka. Komoly ajándékokkal, 40-60 ezres pénzdíjakkal járó versenyekről van szó. A tanárnő azt mondta, fontos, hogy a szakmát tanulók is jól rajzoljanak, de nem az a cél, hogy ezek a diákok legyőzzék a művészeti szakközépiskolásokat anatómiai ábrázolásban, hanem hogy fejlődjön a képzelőerejük.                  

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!