Makó és környéke

2013.03.20. 19:31

Kamionok remegtetik a polgármester alatt a széket

Balesetveszélyessé vált a 43-as út felülete Makó és Nagylak között, ahol még mindig nemzetközi kamionforgalom terheli az utakat. A kátyúkba zökkenő kerekek rezgését az átázott talaj messzire vezeti: a magyarcsanádi polgármester alatt remeg a szék a hivatalban. A héten már gyártanak melegaszfaltot, a Magyar Közút ezen a szakaszon is hozzáfog a javításhoz.

Bakos András

Amitől Szeged, Szőreg, Deszk, Klárafalva, Ferencszállás, Makó 2011-ben megszabadult, azzal Apátfalva és Magyarcsanád lakóinak most is együtt kell élnie. A nemzetközi személy- és teherforgalom Makó után lehajtva az M43-asról, a 43-as főúton halad tovább. A két községben a főutcán állva nem érdemes fölvenni a csöngő telefont, úgysem lehet hallani, mit mond a hívó. A 2007 óta megnövekedett áradattal bizonyos mértékig együtt lehet élni, a helybeliek vigyáznak föl-, le- és áthajtáskor. Apátfalván négy felújított, illetve új, lámpás gyalogátkelőhely, forgalomlassító radar csökkenti a veszélyt, az út mellett közlekedésbiztonsági kerékpárút épült, amelyet most folytatnak Makó felé.


Mindent Makóról

A delmagyar.hu hivatalos makói Facebook oldala, nem csak makóiaknak!

 De vannak olyan körülmények, amelyekre nem tud hatni az önkormányzat. – A zajjal és nyáron a porral nem lehet mit kezdeni, az úttest pedig most már több szakaszon is balesetveszélyessé vált. Az átázott talaj messzire elvezeti a rezgéseket, amelyeket a teherautók zökkenése kelt – mondja Varga Péter apátfalvi polgármester. Bár forgalomszámlálást nem végeztek, azt tapasztalják, hogy a kamionforgalom tovább nőtt. A szomszédos Magyarcsanádon kanyargós „vonalvezetés", több sziget és átkelő akadályozza a gyorshajtást, de jellemző, amit Guba István polgármester mutat. Egy frissen letarolt közlekedési táblát, amely az egyik járdaszigeten állt. – A mi hivatalunk hatvan méterre lehet az úttól, elég messzire, mégis előfordul, hogy ha zökken a kamion az úthibán, megremeg alattam a szék – mondja a magyarcsanádi polgármester. Aki attól tart, ha 2014-re megépül az M43-as Makótól a román határig, ezekre a hibákra nem jut majd elég pénz, figyelem.

Nemrég egy egész szakaszon kicserélték a pályát, mélyen fölvésve az alapig. Ott jobban is bírja az út a terhelést, másutt azonban egymás után mélyülnek a kátyúk. Ősztől tavaszig, amikor a meleg aszfaltot előállító üzemek nem működnek, hideg anyaggal javítják az úthibákat, ezen a szakaszon is sűrűn. Ez, a helybeliek megfigyelték, azzal jár, hogy a kamionok kerekei alatt nyúlik az anyag, mint amikor a bejglitésztán igazgatják a darált diót. Később vagy a betakart kátyú mélyül ki újból, vagy odébb vándorol a lyuk.

– Ha tehetik, természetesen a kamionosok is elkerülik ezeket – magyarázza Czinder Péter, akinek a háza előtt van ilyen úthiba. – Amikor azonban szembeforgalom jön, nem tudnak mást tenni, belezökkennek, ezt pedig a legtávolabbi helyiségben is érezzük, nemcsak halljuk.
Ami a rezgés hatását illeti, ahogy Czinder Péter, a többi főutcai ház gazdája is tud mutatni repedéseket a falon. Bekán Aurél román ortodox parókus arról számolt be, acél tartóelemekkel kellett megerősíteni az 1808-ban épült Jézus Krisztus Mennybemenetele Templom falait. Statikusi vélemény van a kezükben arról, hogy a repedéseket az úton elhaladó forgalom rezgése okozta. A közösség tájékozódott, honnan számíthat kártérítésre, de nem nagyon biztatták. A helybeliek kíváncsian várják, hogyan sikerül a makói 43-as egyesület által indított kártérítési per a megrepedt épületek ügyében. A civilszervezet arra számít, bírósági ítélet mondja ki, hogy az állami közútkezelő a felelős a kamionok keltette rezgésekért.

A per áprilisban folytatódik elsőfokú ítélettel, ezen a héten viszont elkezdődik a melegaszfaltgyártás. – A keverőtelep március 20-ától üzemel, így a szerdai naptól a 43-as számú főúton megkezdjük a kátyúzási munkákat – tájékoztatta lapunkat Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút szóvivője. – A végleges megoldást jelentő, nagyfelületű javítások terveiről listát vezetünk, ezen a 43-as több érintett szakasza is szerepel. Amennyiben a szükséges forrásokat megkapjuk, elindítjuk ezt a projektet is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!