Makó és környéke

2015.03.24. 20:36

Kinőtte a megyét az óföldeáki tésztaüzem

Óföldeák - Csongrád megyében sokfelé, de Kecskemétre és Budapestre is szállít az Óföldeáki Tésztaüzem. A falusi vállalkozás huszonöt éve fejlődik, az áru zöme ma már nem a boltokon keresztül jut el a vevőhöz.

Bakos András

– Édesanyám kezdte a tésztagyártást. Úgy hallotta attól, aki az otthonnak is szállított, hogy ezzel érdemes nagyban foglalkozni. Gépet vett, üzemnek itt volt ez az üres épület, a nagybátyámé. Huszonöt éve még nem voltak olyan előírások, mint most, könnyebb volt vállalkozást indítani – mondja a kezdetekről az Óföldeáki Tésztaüzem tulajdonosa, [namelink name="Molnár István"].

– Nekünk hanglemezboltunk volt Makón, de idővel inkább a tésztával foglalkoztunk mi is. Az első nyertes pályázat után sajtos tallért is sütöttünk. A vevőkör bővült, a környékbeli boltok mellett éttermek, vendéglők, közületek vásároltak tőlünk. 1994-től rendelet írta elő, hogy ehhez a munkához végzettség is kell. Az azóta is piacon lévő kisebb-nagyobb hazai tésztagyártókkal együtt ültem én is hétvégenként az osztályteremben a Pesti Barnabás szakképző iskolában. Az igazi váltás az ezredforduló után zajlott le, újabb gépet vettünk. Addig három ember óránként 30 kiló tésztát állított elő, akkortól ketten akár 250-300 kilónyit is készítettek.

A következő nagyobb fejlesztés 2011–12-ben történt, ám a technológiai váltások után is kitartottunk a készítés hagyományos módja mellett. Ez még mindig kézműves termék. Nem sietünk, megadjuk a tésztának azt az időt, amire szüksége van. Nagy gyúrónk előre dolgozik, egy jó óra hosszat pihen minden adag, ez fontos az ízek, az illatok és a szín miatt. Ma naponta átlagosan 600 kilónyi tésztát szárítunk, több mint ötvenfélét.

Kinőtte a megyét az óföldeáki tésztaüzem. Fotó: Frank Yvette (galéria)

A hozzávalókat eleinte a környékről szerezték be. Ami a lisztet illeti, egy sor malmot, forgalmazót végigpróbáltak, végül a kunszállási mellett kötöttek ki, a tojást makói nagykereskedőtől veszik. Molnár István azt tapasztalta, nem kap több kedvezményt, ha közvetlenül termelőkkel áll kapcsolatban. Mivel nagy tételben rendel – lisztet egyszerre 8 raklapnyit –, mindent nagyon kedvezményesen szállítanak házhoz. Ma heten dolgoznak a cégnél, és ebben a csapatban a két sofőrnek egyre nagyobb a szerepe. – Már a kilencvenes években előfordult, hogy telefonon rendeltek, érdeklődtek, házhoz vinnénk-e – mondja István.

– Az derült ki, hogy nekünk is megéri 3000 forint fölött ingyen házhoz szállítani, mert ez tartós élelmiszer, amiből az emberek bátrabban vásárolnak be. A webshop újabb lökést adott ennek. Állandó megrendelők vannak, dolgozói kollektívák állnak össze. Szegeden több bankba is szállítunk ilyen közösségeknek. A házhoz vitt mennyiség évek óta nő, ma a termelésünk 60 százaléka, bizonyos napokon a teljes mennyiség így jut el a vevőhöz.

Az elmúlt huszonöt évben István számára izgalmas volt megélni, hogyan változik az emberek ízlése. Egyre többen főzőcskéznek, szívesen próbálnak ki újdonságokat, különlegességeket, miattuk érdemes újabb termékeket fejleszteni. A másik tanulság, hogy az internetet a mostaninál is jobban ki lehetne használni, mert a tésztaüzemnek még nincs igazi honlapja, csak webshopja.

A harmadik érdekesség, hogy ezt az árut muszáj kétféleképp csomagolni. Az üzleteknek óföldeáki emblémával ellátott zacskókat visznek, házhoz azonban teljesen natúr, fehér címkés, grafika nélküli csomagokat, mert ehhez szoktak a vevők. Amikor egyszer csak bolti zacskós volt, tiltakoztak, alig hitték el, hogy ez ugyanaz. Ezt az igényt pedig muszáj figyelembe venni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!