2011.08.03. 18:12
M43: tönkrement az útpadka a gyorshajtó kamionsofőrök miatt
Makó - Máris meg kell erősíteni az M43-as autópálya makói, körforgalmi le- és felhajtójának útpadkáit. Körülbelül hétmillió forintba kerül, ám pontos összeget még nem lehet tudni. Ez így normális. Az azonban nem, ahogy a kamionok ott döngetnek.
Várhatóan augusztus közepére végez a Maroslele 43 Konzorcium az M43-as autópálya makói, körforgalmi le- és felhajtóinak a szélesítésével. A gyorsan hajtó kamionsofőrök ugyanis járműveikkel máris „kitaposták", tönkretették az útpadkát, amit meg kell erősíteni. A munka nem garanciális javítás, körülbelül hétmillió forintba kerül. Pontos összeget nem tud még mondani a megrendelő Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF). [namelink name="Loppert Dániel"] kommunikációs vezető azt hangsúlyozta „vállalkozói szerződés értelmében a vállalkozónak feladata a forgalomba helyezéshez szükséges, a beruházó NIF Zrt. által elrendelt munkát elvégezni, amellyel kapcsolatban igénnyel léphet fel. Ezen igény összeállítása, majd benyújtása folyamatban van a Független Mérnök felé."
Azaz ilyen esetekben így szokás dolgozni, számlázni: elkezdik a munkát, és menet közben kiderül, mennyibe is kerül. A „féket" a rendszerben a mérnök jelenti, ő nem hagyja, hogy elszálljanak utólag a költségek.
A körforgalmak egyébként megfelelnek mind a hazai műszaki előírásoknak, mind az uniós szabványoknak, a kamionsofőrök vezetési stílusával szemben azonban „tehetetlenek". Terepszemlém alkalmával érdekes módon minden teherautó-sofőr lassan, óvatosan jött le az autópályáról, illetve hajtott rá, így az útpadka és értelemszerűen én sem voltam veszélyben.
A körforgalom „szélét a szokott módon" erősítik meg: kiszélesítik az íveket és hatalmas termésköveket helyeznek betonágyakba. Ott jártunkkor a lehajtónál lévő kör félig elkészült, a munkások éppen a felhajtói kereszteződésen dolgoztak. Máshol azonban nem fognak, pedig kellene: a sztrádáról levezető 4415. jelű összekötő út és a Makót elkerülő 4456. jelű összekötő út kereszteződésében lévő körforgalom padkáját is „megkóstolták" már a kamionok. Ez a csomópont azonban nem tartozik bele azokba az igényekbe, amelyeket utólag a forgalomba helyezéssel kapcsolatban kért a Közútkezelő.