Makó és környéke

2013.08.28. 21:27

Nem érinti az M43-ast az uniós pénzstop

Makó - Nem befolyásolja az M43-as autópálya építését, hogy az Európai Unió felfüggesztette egyes támogatások kifizetését – közölte az állami beruházás irányítója, a NIF Zrt. A 46 milliárdos munka az alapozásnál tart. Átlagosan három méter magas töltésen húzódik majd az út Makótól a magyar–román határig.

Bakos András

Mindent Makóról

A delmagyar.hu hivatalos makói Facebook-oldala, nem csak makóiaknak.

Bár egyes helyeken szeptember végéig még régészek dolgoznak, másutt már építik az M43-as autópálya új szakaszának alapját és töltését. Most ezt a munkát láthatják, akik a nyomvonalat keresztező valamelyik úton haladnak. A 23 kilométeres autópálya Makótól északra csatlakozik a már elkészült részhez, Kövegyet és Csanádpalotát délről kerüli, így éri el a román határt. Átlagosan három méter magas töltésen húzódik, de ahol a Hódmezővásárhelyt Makóval, illetve a Mezőhegyest Újszegeddel összekötő vasútvonalat keresztezi a felüljáróval, ott ez a magasság eléri a 10 métert, a Sámson-Apátfalvi szárazér fölött a 9 métert. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint itt az útépítés szempontjából rossz a talaj, ha sok az eső, hamar összegyűlik a belvíz. Ezért közel 2,5 millió köbméter „töltésanyagot" szállítanak ide és dolgoznak be. Az autópályához három csomópont épül a keresztező utaknál, két pihenő, az egyik a Krak-érnél, a másik, amely egyoldali komplex autópálya-pihenő, Kövegynél. A kivitelező a Duna Aszfalt Kft., a tervek szerint az autópálya-szakaszt 2014 november közepén helyezik forgalomba, a szerződött összeg nettó 46 milliárd 490 millió 126 ezer forint.

Autópálya-építők Makótól északra, a nyomvonal és a Királyhegyesi út találkozásánál. Erre megvan a pénz. Fotó: Frank Yvette

Autópálya-építők Makótól északra, a nyomvonal és a Királyhegyesi út találkozásánál. Erre megvan a pénz.
Fotó: Frank Yvette

Az M43-as építését és a kifizetéseket nem befolyásolja az uniós források felfüggesztése – közölte tegnap érdeklődésünkre a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője, Loppert Dániel. A Közlekedési Operatív Program – innen jön a pénz az M43-asra – 2175 milliárdjából ez év végéig 450 milliárd költhető el. Ebből 55 milliárdot már szerződéssel lekötöttek, 367 milliárd esetében zajlik a közbeszerzés, 28 milliárdra még nem jelent meg a kiírás – hangzott el [namelink name="Völner Pál"] infrastruktúráért felelős államtitkár és [namelink name="Loppert Dániel"] szerdai budapesti tájékoztatóján. A következő uniós költségvetési ciklusban a KÖZOP-ban várhatóan 1200 milliárd lesz, ebből az Unió elsősorban a vasútfejlesztést támogatja.

Az Unió azért állította le egyes programok kifizetését Magyarországon, mert szabálytalannak találta, hogy egyes közbeszerzéseknél a magyar építtetők a jelentkező cégeknek a mérnökkamarai tagságot és a magyar nyelv tárgyalási szintű ismeretét írták elő, ami versenyhátrányt jelenthet a külföldi indulóknak. [namelink name="Csepreghy Nándor"], a Miniszterelnökség fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkára azt nyilatkozta szerdán reggel a közszolgálati televíziónak, hogy tárgyalnak az ügyben az Európai Bizottsággal, szeptember 9-én minden eldől. A megbeszéléseken múlik, hogy milyen mértékű szankciót alkalmaz az Unió Magyarországgal szemben.
A legsúlyosabb 125 milliárd forintos „korrekciót" jelentene, a szóba került legenyhébb 25 milliárdosat. A korrekció azt jelenti, az érintett összegeket az Unió most nem fizeti ki. A pénz mégsem vész el, mert újra lehet rá pályázni. Így – érvelt a helyettes államtitkár – „alapvetően több fejlesztés valósulhat meg Magyarországon, és abban több lesz az állami önrész", mint ahogy azt korábban kalkulálták.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!