MarketingLabor

2009.04.07. 17:20

Kólahuszár vágtat a viharos égbolton

A magyar reklámszakma vezetői keresik - az úgynevezett - „Magyarország-fílinget”, adta ma hírül egy internetes periodika. "A végcél, hogy ahogy van Coca Cola-fíling, vagy Marlboro-fíling, éppúgy kialakuljon egy Magyarország-fíling is" - nyilatkozta Nagy Bálint, a Reklámszövetség elnöke, az Országmárka Tanács egyik tagja.

Elgondolkodtató a kérdés. Szükséges-e ma hazánkban azon gondolkodni, hogy milyen imágót húzzunk nemzettestünkre, hogy időszerű kérdés-e ez ma itt, Magyarországon s, hogy egyáltalán életszerű-e egy ilyen elképzelés?

Már maga a munkacím is sántít: Magyarország-fíling, akkor inkább azt mondom, hogy sajtos, tejfölös lángos. Igaz ez is sántít, de mégis közelebb biceghet a valósághoz, mint ez az újmagyar szókombináció.

Megmondom őszintén, elgondolkodtam a dolgon, de nem találtam megoldást, pontosabban nem találtam meg azt a konkrét üdítőital vagy cigireklám meszidzset, hogy stílusos legyek. Biztosan rossz helyen kerestem.

Aztán mélyebb szinten keresgéltem, de ott aztán olyan áradatát, sőt óceánját találtam a válaszoknak, hogy egyből fel kellett jönnöm levegőért. Hogy lehetne egy képbe, egy szimbólumba sűrítve megjelentetni azt, amire a kommunikációs szakma felkentjei izzadó homlokkal keresgélik a választ?

Korábbi munkájuk gyimilcseit látva (http://www.eulogo.magyarorszag.hu/magyar_dijazottak) felrémlett bennem egy vágtató „kólahuszár" képe, ki kékre pingált lovával vágtat a viharos égen, s ezüstös patkója, aranyló csillagokat szór karikába szépen.

Létezik-e, létezhet-e „Magyarország-fílig"? Mármint ilyen, reklámszakmai „izé"? Nézzük meg, hogy tőlünk nyugatabbra, hol a reklámnak „kába-kövét" megtalálták, vajh ott, létezik-e ilyen fíling, konkrétan?

Létezik-e USA „fíling"? Rövid gondolkodás után egyből rávágja az ember, hogy persze! De mit is jelent ez az USA feeling? Megfogható-e egy képbe, akár egy kompozícióba? A válasz erre az, hogy nem, de az új világ alapító atyái nem is gondolkodtak valami konkrét dolgon, hanem csinálták, amit csinálniuk kellett: földeket foglaltak, háborúztak, fejlesztették saját kultúrájukat, másokét inkább sorvasztották, de a lényeget ismerjük. A legfontosabb, hogy büszkék hagyományaikra - igaz, az csak néhány száz éves -, büszkék történelmükre és kultúrájukra. Vannak szimbólumaik, de ezek csak a mögöttük álló történelemmel együtt jelentik azt a bizonyos feelinget, és nem csak úgy, kampányszerűen. Talán egy kiemelkedő szimbólumuk mégis csak van, ez pedig a nemzeti lobogójuk, amit mindennél jobban tisztelnek, sőt a világon ez az egyedüli lobogó, amit más nemzet lobogói előtt nem hajtanak meg, ami azért nem túl fair.

Akkor viszont álljunk meg egy szóra? A magyar zászló, vagy más nemzet lobogója nem egy hasonló szimbólum? Nem egy olyan színkép, ami csak a mögötte álló történelemmel lesz értelmezhető?

A magyar fílinget nem kell kitalálni, mint ahogy nem kell kitalálni a lengyel, a japán, vagy a tibeti fílinget sem. Azok vannak, sőt voltak, s lesznek is. A fíling maga a történelem, hiszen az adja a kultúra tündértestét, láthatatlan, de folyamatosan jelen van. A történelmet kell csinálni, s nem rövidtávú kampányokban gondolkodni!

Reklámszakembereink doajenjei egy valódi imágót, egy álságos arculatot, konkrétan egy álarcot, egy jelmezt kívánnak feltalálni, ami mögé betuszkolhatják, globálisan elfogadhatóvá, értelmezhetővé tehetik azt a bizonyos „nagy magyar fílinget". Tegnap a pulikutya éles csaholása, ménesek patkódübörgése és a karikás ostor csattogása, ma a politikusok óbégatása szolgáltatja a hangeffektet a hazai fílinghez. Ez van, ez a Magyar-fíling. Nem „kokakólás", nem „malborós", de a miénk! Akinek nem tetszik az változtasson EZEN!

RP

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!