Olvasói levelek

2007.06.28. 16:19

Büntetés a járatkimaradásért?

A szegedi önkormányzat úttörő ez ügyben, olvashattuk egy szombati cikkben. Valóban üdvös lenne, hogy ne késsenek a buszok, ám ebben legtöbbször nem a Volán avagy sofőr a hibás, hanem a közlekedési viszonyok...

A „megoldás", a büntetés mit ér, mit segít a hosszú dugóban? Mennyit gyorsít a buszon a sportcsarnoktól a belvárosig érő kocsisorban? Haladósabb lesz tőle az Izabella híd környéke a Vásárhelyi Pál utcáról és a Kossuth Lajos sugárútról nézve? Nem a büntetés, hanem a Red Bull az, ami szárnyakat ad... Ettől szárnyalhat a gondolat... Tehát ihatna a testület egyet, hogy átgondolják végre a döntéseiket...

Egyik oldalon a növekvő járműforgalom mellett folyamatosan csökkentik a forgalmi területet, felületet – utca és útelzárásokkal. Egyszerű matematika, hogy több autó kevesebb felületen sűrűbben van araszoltatva, bedug(ul)va... Az elméletet sajnos igazolja a napi tapasztalat. Az útelzárások testületi döntések, határozatok. Ahogyan a késő buszok büntetésről is a testület döntött. Kissé ellentétben önmagával, a korábbi határozataival. Ugyanis (sorkatonai élményeim alapján) nem elég valamit parancsba, határozatba adni, hanem a végrehajtás feltételeit is illik (sőt kell) biztosítani! Márpedig egy dugóba kényszerített forgalomban a késésmentes buszközlekedésnek milyen esélye van? Ha nem adottak a feltételek, akkor a parancsnak milyen hatása lehet? Csak egyet mondok – a nagykörútról az Attila utcára már most is rendszeresen úgy fordulnak a trolik és a buszok, hogy a gyalogosok az árkádoknál közben zöld jelzést kaptak. Sietnek a buszok valahova. Csak nehogy helyszínelés legyen a dolog „hozadéka". Mert a büntetés ugye érintetlenül a sofőröket sem hagyja. Valamit ők is megkapnak majd, „parancsba".

El kellene dönteni, hogy egy városban mi a fontosabb – közlekedni, avagy egyesek kénye szerint pihenő övezeteket kialakítgatni? Korántsem egyenlőségi elveken, sokkal inkább „ötletszerűen". Ezzel a város egyes pontjait a forgalomtól elzárni, másokat ugyanezzel dugó terhes stressztömeggé változtatni. Ugyanakkor a buszokat arra kötelezni, hogy a dugón át tudjanak vágni, mert ha nem, akkor bünti van. Ez a fajta gondolatsor nekem inkább ide-oda csapkodóan anarchikus és logikátlan, amitől az „üdvözülés", a komfortos, gyors városi közlekedés még messze van.

Koszta Péter
Szeged, 2007. 06. 23.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!