2007.03.28. 16:19
Többet is ki lehetett volna hozni az e-közigazgatás pénzéből
Kiépült, de még nem működik hatékonyan az elektronikus közigazgatás. Egy jelentés szerint a rendszer kiépítésére szánt 14 milliárd forintból több szolgáltatást is lehetett volna biztosítani.
Nem hasznosult megfelelően eddig az elektronikus közigazgatás kiépítésére fordított közel 14 milliárd forint, ennyi pénzből ugyanis sokkal fejlettebb országos rendszert lehetett volna kiépíteni. Ehelyett azonban az egyes önkormányzatok, részben a rosszul értelmezett pályázati kiírások nyomán inkább az informatikai fejlesztésekre koncentráltak, nem pedig az ehhez még szükséges ügyintézési szemlélet megváltoztatására. Ezt állapította meg az a tavalyi évet értékelő felmérés, amelyet ma ismertettek a Miniszterelnöki Hivatal elektronikus kormányzat központjában.
Tanulságként emelték ki a szakértők, hogy a II. Nemzeti Fejlesztési Tervben hasonló célra rendelkezésre álló, ám a korábbinál kevesebb pénz hatékonyabb felhasználása érdekében jobban szabályozni kell a pályázati rendszert. Mindezzel együtt azonban 2006 végére a központi rendszert példaértékűnek fejlesztették, ami lehetővé tette, hogy több szolgáltatást lehessen már elektronikusan elérni.
A kommunikációval azonban baj van - hívta fel a figyelmet az OECD országjelentés tanulságait elemző Bagóné Jehoda Rozália. Vagyis nem elegendő megcsinálni az informatikai fejlesztést, a felhasználókban, tehát az állampolgárokban azt is tudatosítani kell, hogy mit lehet, és hogyan kell ilyen úton elintézni. Fontos továbbá, hogy az egyedileg esetleg már jól kiépített informatikai rendszereket integrálni kell országosan, amihez viszont elengedhetetlen a közigazgatás modernizálása, tehát a reform nem várathat magára - emelte ki Bódi Gábor, az Elektronikus Kormányzatközpont főosztályvezetője.
Elhangzott az is, hogy egyúttal viszont például az elektronikus önkormányzatok nem azt kell jelentsék, hogy csak az interneten lehessen a jövőben az ügyeket intézni, hanem emellett biztosítani kell a többcsatornás hozzáférést, vagyis az ügyfelek a számítógépes, mobiltelefonos vagy telefonos lehetőség mellett akár személyesen is letudhassák hivatali ügyeiket. Ugyanakkor a lakosokat is jobban fel kell készíteni az új formára, vagyis növelni kell az úgynevezett digitális írástudást.
(Krónika hírszolgálat)