2008.06.20. 14:22
Magyar vadászgép zuhant le Fehérgyarmatnál
Ketten meghaltak abban a vadászrepülőgépben, amely pénteken délelőtt zuhant le Szabolcs -Szatmár-Bereg megyében, Fehérgyarmat körzetében.
Megtalálták a péntek délelőtt Fehérgyarmatnál lezuhant vadászrepülő feketedobozát. A roncsokat még vizsgálják, és nem kizárt, hogy ezt csak hétvégén fejezik be.
Az L39 Albatrosz típusú katonai kikézőgép pilótái a katasztrófa előtt megpróbáltak katapultálni. A katapultálás nem sikerült, bár az oktatóülés kirepült, az alezredest holtan, a gép mellett találták meg. A fiatal, főhadnagyi rangban lévő növendék ülése a gépben maradt. Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium (HM) szóvivője a pénteki katasztrófáról tartott tájékoztatóján elmondta, Szekeres Imre, megszakítva szlovéniai hivatalos útját, Fehérgyarmatra ment, hogy tájékozódjon a katasztrófa körülményeiről.
Az áldozatok
A Fehérgyarmat közelében lezuhant kiképzőgépen Janicsek András alezredes és Ignácz Zoltán főhadnagy vesztette életét. Honvédelemi Minisztérium honlapja szerint az alezredes 1965. december 12-én a főhadnagy 1976. július 22-én született.
Janicsek András 1989-ben végzett a Kilián György Repülő-Műszaki Főiskola repülőgép-vezető szakán, majd 1996-ban diplomázott a Zrínyi Miklós Katonai Akadémián. Különböző repülő beosztásokban teljesített szolgálatot, az elsők között vett részt a kanadai NFTC programban, először mint kiképzendőpülőgép-vezető, majd a későbbiekben mint repülőgép-vezető oktató.
Ignácz Zoltán 2000-ben végezte el a Bessenyei György Tanárképző Főiskolát, fizika-testnevelés szakon. 2005 és 2007 között végzett Kanadában az NFTC program keretében, majd Kecskemétre került az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis 1. harcászati repülőszázad állományába, repülőgép-vezetői beosztásba.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök részvétét fejezte ki a családoknak és a hozzátartozóknak. A kormányfő várja a vizsgálat eredményét, és ha kell, intézkedéseket fog hozni - tájékoztatott a kormányszóvivő pénteken.
A katapultálásnál, ha bármelyik pilóta olyan veszélyt észlel, amelyet nem tud kivédeni akár a hátul ülő kiképző, akár az elöl ülő növendék meghúzhatja a kart - magyarázta a szóvivő. A katapultálás folyamata úgy zajlik, hogy nem egyszerre repülnek ki az ülések, hanem először a hátsó, majd utána az első. A HM szakemberei ezért feltételezik: a fehérgyarmati katasztrófánál is a pilóták megpróbálták a katapultálást.
Bocskai István elmondta: a kiképzőgép pénteken 10.25 perckor szállt fel Kecskemétről. A gép pilótái utoljára 11.02-kor jelentkeztek be, majd megszakadt a kapcsolat fedélzettel. Fél 12-kor jött az első bejelentés arról, hogy Fehérgyarmat közelében ég egy repülőgép.
A kiképzőgép eddig még tisztázatlan körülmények között a régi fehérgyarmati repülőtérnél zuhant le, egy füves területen 500 méterre a lakott területtől - mondta Bocskai István. Szolnokról azonnal felszállt egy mentőhelikopter és a helyszinre érkezett a Nemzeti Közlekedési Hatóság valamint a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakemberei, akik azonnal vizsgálni kezdték a katasztrófa körülményeit.
Az L39-es kiképzőgépről a szóvivő elmondta 1993. óta használják sikeresen a vadászpilóták kiképzéséhez oktató gépnek ezt a típust, amely a tapasztalatok szerint üzembiztos és "pilótabarát".
A katasztrófa két áldozatáról a szóvivő annyit mondott: az oktató alezredes több ezer órát repült már, kiváló kiképző volt, a fiatal növendék főhadnagyi rangban szolgált és vadászpilótának készült. Bocskai István hozzátette: a család hozzájárulása nélkül egyelőre több személyes adatot nem mondhat el.
Szekeres Imre honvédelmi miniszter a tervek szerint pénteken részt vett volna a dél-európai védelmi miniszterek szlovéniai találkozóján - mondta a szóvivő. A katasztrófa hírére a tárca vezetője megszakította hivatalos útját Havril András vezérezredes, vezérkari főnök valamint Tömböl László altábornagy, az összhaderő parancsnoka kíséretében a helyszínre sietett, hogy tájékozódjon a körülményekről.