2008.06.12. 13:46
Súlyosan megtévesztő lakáshitel-szerződések
A lakáshitel-szerződések megkötése után a bankok egy része egyoldalúan és a fogyasztók számára hátrányosan módosítja a feltételeket az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szerint.
A civil szervezet a megfelelő hatóságokhoz fordul az ügyben, de ha nem jutnak eredményre, akár a több évig tartó pereskedést is vállalják.
Az emberek jellemzően az alapján választják ki, hol és milyen hitelt vegyenek fel, hogy milyenek a feltételek. A döntésbe az is beleszámít, hogy ha a futamidő lejárta előtt szeretnék törleszteni a felvett összeget, akkor azt milyen díjak és kamatok mellett tehetik meg.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) szerint azonban egyes bankok a szerződéskötés után egyoldalúan változtatják meg a feltételeket, amelyekkel súlyos hátrányba kerülnek az ügyfelek. Voltak olyan pénzintézetek, amelyek drasztikusan emelték az előtörlesztés díját, vagy tetszőlegesen új költségfajtákat vezettek be, például az úgynevezett végtörlesztés díját - mondta a Független Hírügynökségnek Baranovszky György, az OFE ügyvezető elnöke.
A civil szervezet különösen kirívónak találta az egyik legnagyobb bank gyakorlatát, amely a szerződésben szereplő 0 forint helyett új költségként bevezette a minimum 100 ezer forintos végtörlesztést a már több éve megkötött szerződésekre is. Ez azt jelenti, hogy amikor valaki a futamidő vége előtt ki akarta fizetni a lakása fennmaradó részét, még több pénzt kértek tőle. Egy másik pénzintézetnél az elő- és végtörlesztés sokáig szintén ingyenes volt, majd mindkettő díja 35 ezer forintra emelkedett. Az OFE szerint elfogadhatatlan az a banki hivatkozás, hogy az általános szerződési feltételek ezt lehetővé teszik- tette hozzá.
Az OFE megítélése szerint a bankok súlyosan félrevezetik a fogyasztókat, ha szerződéskötéskor nem tájékoztatják őket teljeskörűen, valamint elhitetik velük, hogy a futamidő előtti törlesztés nem jár plusz kiadással, a meglévő költségek nem emelkednek és nem lesznek újabb díjak. Az OFE ezért felszólítja a hitelintézeteket, hogy azonnal szüntessék meg a félrevezető magatartást.
A civilek egyúttal ismét az Országgyűlés Fogyasztóvédelmi Eseti Bizottságához, a Gazdasági Versenyhivatalhoz és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez fordulnak segítségért. Ha azonban ők sem tudják elérni, hogy a pénzintézetek változtassanak ezen a gyakorlaton, akkor az OFE az évekig tartó bírósági pereskedéstől sem riad vissza - mondta Baranovszky György.