2008.09.30. 20:06
Bizonyították tehetségüket a waldorfos érettségizők
Győr - Hat diák, hat felsőoktatási intézmény. Százszázalékos volt a továbbtanulási arány a győri Waldorf-gimnázium elsőként érettségizett osztályában. Az eredmény meggyőző érv az alternatív pedagógia mellett. Vagyis lehet másképp is sikeresen oktatni.
A győri Forrás Waldorf Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény első gimnazista osztálya ballagott el idén. – Hosszú út vezetett idáig, nagyon nehéz először csinálni valamit, de amilyen nagy kihívás, olyan örömteli is – mondta a Kisalföldnek nyár elején Márkus Andrea osztálykísérő, gimnáziumi referens. A gyerekek az érettségi megmérettetései elé nem 18, hanem 19 évesen kerültek, hiszen a Waldorf alternatív oktatási módszer plusz egy évet ad a vizsgákra történő felkészülésre.
Hat diák fejezte be idén elsőként a győri Waldorf történetében a tanulmányait, izgultak is a fiatalok a vizsgák előtt. A hagyományos oktatástól eltérően eddig tanáraik arról faggatták őket, mit tudnak, mi az, amit egy-egy tudományterülethez szorgalmukból, tehetségükből, érdeklődésükből adódóan hozzá tudtak tenni, míg az érettségi számonkérés a kötelező tananyagra vonatkozott.
Vidra Gábor érettségi vizsgaelnök, közoktatási szakértő tapasztalatai szerint a Waldorf-módszer teljes mértékben alkalmas arra, hogy úgy készítse fel a gyerekeket, hogy megfeleljenek a magyar közoktatási rendszer elvárásainak. Az érettségizett diákok teljesítménye, lexikális tudása meghaladta az önkormányzati középiskolákban végzettekét, míg a véleményalkotást, kommunikációt tekintve messze magasabb szintről tettek tanúbizonyságot. Utóbbi nyilván annak köszönhető, hogy a készség- és képességfejlesztés áll az oktatás középpontjában.
Ami pedig a továbbtanulást illeti: Balázs Bence Zsombor a SOTE Testnevelés és Sporttudományi Karának testnevelő–edző szakán, Völgyesi Levente a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karán, a kommunikáció és médiatudomány szakon, Gáspár Milán Jenő a Nyugat-magyarországi Egyetem Bölcsészettudományi Karán, Konta Bettina az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán, politológia szakon, Kácser Kata a Nyugat-magyarországi Egyetem győri karának rekreáció és egészségszervező szakán, Balla Norbert pedig a Zsigmond Király Főiskola politológia szakán tanul lassan egy hónapja.
Az első sikercsapat tagjai megfogadták: vigyáznak egymásra, nem hagyják, hogy szétszéledjenek a nagyvilágban, arra törekednek, hogy mindig tudjanak egymásról, mindig legyen hova visszatérni, emlékezni, s ha kell, segíteni egymásnak. Létrehozták a Waldorf Klubot, amely minden évben bővül azokkal, akik a győri iskolában sikeresen leérettségiznek. A tagokat ünnepélyesen fogadják be és adják át nekik a diákok tervezte kitűzőt.
Különleges volt ez az érettségi más szempontból is: a végzősök mellett saját szorgalomból nyolc egy évvel fiatalabb, vagyis 12. osztályos diák tett sikeres vizsgát művészettörténetből, földrajzból és angolból. (A módszerről továbbiak a www.forraswaldorf.hu honlapon.)