2012.02.24. 12:56
Az európai kisebbségvédelemről tanácskoztak Bolzanóban
Az európai kisebbségek nyelvi jogairól tartottak tanácskozást az észak-olaszországi Bolzanóban.
Az Európa Tanács Kisebbségvédelmi Keretegyezményének Tanácsadó Bizottsága májusra készíti el erről szóló legújabb kommentárját - olvasható a Szlovákiai Magyarok Kerekasztala közleményében, amelyet pénteken juttatott el az MTI-hez.
A Szlovákiai Magyarok Kerekasztala (SZMK) közleményében azt írja a bolzanói konzultációs szemináriumról, hogy az "egyfajta látlelet volt a kisebbségek keretegyezmény szerinti nyelvi jogok betartásáról" az Európa Tanács egyes tagországaiban.
A február 21-én és 22-én megtartott tanácskozáson, amelyen a készülő dokumentum első tervezetét vitatták meg, a 74 civil szervezetet tömörítő SZMK-t a szervezet jogsegélyszolgálatának egyik szakértője, Fiala János képviselte.
A szeminárium a nyelvi jogok kérdéskörén belül a kisebbségi nyelvhasználat mindennapi életben való jelenlétére, a nyelvhasználat ösztönzésének eszközeire, a kisebbségi nyelv és az államnyelv közti "megfelelő egyensúly" megteremtésének módjára összpontosított - olvasható az SZMK beszámolójában.
A panelbeszélgetések fő témái a nyelv és identitás, a nyelv és az egyenlő bánásmód, a nyelv és az oktatás voltak. Ezeken belül szó esett a többes identitásról, a kisebbségi nyelvek védelmét és megőrzését szolgáló nyelvpolitikáról, a nyelvek használatáról a magánéletben és a közéletben, a kisebbségi nyelv használatáról a közszolgálati és magánkézben levő médiában. Szintén megvitatták a média hatását a kisebbségi nyelvhasználatra, és szó esett a hivatali nyelvhasználatot megszabó nyelvi küszöbről, valamint a kisebbségi nyelvek magánszektorban történő használatáról.
Az SZMK írásban benyújtott észrevételeiben hangsúlyozta, hogy a szlovákiai magyarság a többségi lakossághoz mért arányát tekintve Európa egyik legnagyobb nemzeti kisebbsége. A szervezet összesen 16 kiegészítő javaslatában részletesen foglalkozik a kisebbségi média, a névváltoztatás, a helységnevek, a hivatali nyelvhasználat, a vizuális kétnyelvűség, az oktatási intézményekben megkövetelt államnyelvi dokumentáció, a középiskolai érettségi és egyetemi felvételi vizsgák területén tapasztalt problémákkal.